Havi 800 ezer forint alatt lehetetlen találni kamionsofőrt Magyarországon
Súlyos válsághelyzet alakult ki a hazai logisztikában, a munkaerőhiány az egekbe szökött, ezért a bérigények is elszabadultak.
A legnagyobb taglétszámú hazai közúti fuvarozói érdekképviselet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary álláspontja szerint mivel az üzemanyagárak rekorddráguláson estek át 2021-ben, már havi szinten is eredményezhetnek költségváltozást a fuvardíj mértékében, és ha nincs kellő rugalmasság megbízói részről, akkor ezek nem érvényesíthetők a fuvardíjban.
Az üzemanyagárat a kormányzat 2021 végén ugyan maximalizálta, de ez átmeneti állapot, hosszú távra célszerű és érdemes egy indexálási rendszert alkalmazni a folyamatos utánkövetésre – derül ki a közleményből.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta, 800 ezer forint nettó alatt nehéz megbízható, gyakorlott kamionsofőrt találni. Hatalmas a fluktuáció, a gépkocsivezetők a legapróbb probléma miatt is könnyen váltanak, mert rengeteg a meghirdetett állás. Emellett kiöregszenek a munkavállalók és a fiatalok nem jönnek olyan ütemben, ahogy az kielégítő lenne.
„Sok olyan vállalkozásról tudni, ahol akár 5-10 kamion is áll a telephelyen, mert nincs, aki ráüljön azokra. Hiányzik a szakképzés is. Ismerni kell a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó igen bonyolult szabályozást, mire valaki felveszi a ritmust, eltelhet akár fél év is” – tette hozzá a szakember.
A NiT Hungary szerint az ellátási lánc összeomlása fenyeget, éppen ezért az árufuvarozó tagsági kör részére egy olyan számítással és módszertannal tud segítséget nyújtani, mely rendszeres időközönként és transzparens módon ad információt a kalkulálható fuvardíjat befolyásoló legfontosabb tényezőkről.