Hatszor olyan népszerűek az álhírek a közösségi médiában
A kutatók szerint az álhírek hatszor olyan sikeresek a közösségi médiában a valós hírekkel szemben, ráadásul sokkal gyorsabban is terjednek.
New York-i Egyetem és a franciaországi Grenoble-Alpes Egyetem közös tanulmányban vizsgálta a 2020 augusztusa és 2021 januárja között megosztott posztokat a Facebookon. A tanulmány teljes egészében még nem ismert, de az eddigi adatok alapján megfigyelhető, hogy az álhírek népszerűsége hatszor magasabb, mint a valódi híreké, ráadásul sokkal gyorsabban is terjednek.
A két egyetem kutatói egy 2551 oldalt tartalmazó listát állítottak össze a szélsőbaloldali oldalaktól a szélsőjobboldaliakig, valamint több olyan tartalommegosztót is bevettek a listába, amelyekről már korábban kiderült, hogy kamu híreket osztanak meg – írja a Washington Post.
A kutatók azt figyelték meg, hogy a téves információkat rendszeresen közzétevő oldalakon jelentősen több, hatszoros mennyiségű reakció, megosztás és komment volt posztonként, ami értelemszerűen növelte az oldalak által elért emberek számát. A tanulmány kimutatta, hogy bár az álhírek a politikai spektrum minden részén megfigyelhetők, a leggyakrabban a szélsőjobbos és szélsőbalos oldalakon jelentek meg.
Joe Osborne, a Facebook szóvivője szerint a kutatás nem reális, ugyanis a vizsgálat a reakciók alapján zajlott, és ez nem minden esetben tükrözi a valós olvasottságot, azonban ezt a statisztikát a Facebook nem mutatja, a külső algoritmusokat használó kutatókat pedig kizárja az oldalról.
Osborne hozzátette, a közösségi oldal nyolcvan különböző tényellenőrző partnerrel dolgozik együtt, amelyek hatvan nyelven ellenőriznek és jelölnek meg veszélyesnek ítélhető tartalmakat. A koronavírus kapcsán a rémhírek és kamuhírek terjedésének megelőzésére a Facebook magyar nyelven is bekapcsolta figyelmeztető üzeneteit, miután a vírusról szóló álhírek gyorsabban terjedtek, mint maga a vírus.
Korábban már intéztek egy felhívást az Európai Parlament felé, hogy kényszerítse a Twittert, a Facebookot és a többi nagy közösségi platformot arra, hogy adjon hozzáférést olyan belső adatokhoz, amelyekből leszűrheti a cikk tényleges olvasottsági adata. A New York-i Egyetem és a Grenoble-Alpes Egyetem szakemberei által készített kutatást a tervek szerint novemberben fogják nyilvánosságra hozni.