Hatalmas üzlet az oltás a gyógyszercégeknek – és nem csak pénzügyileg
A világon elosztásra kerülő koronavírus elleni vakcinák véget vethetnek az elmúlt száz év legsúlyosabb járványának – és közben dollármilliárdokat hozhatnak az őket gyártó cégeknek.
Bár adagja kevesebb, mint hatezer forint, a Pfizer úgy saccolja, év végéig 4,5 billió forintnak megfelelő bevételük is lehet a BioNTechkel közösen fejlesztett vakcina értékesítéséből, 30%-os haszonnal.
Az oltóanyagok a Guggenheim Securities szakértője szerint messze nem a fő bevételi forrása a gyógyszercégeknek, egyes kivételektől eltekintve. A koronavírus elleni oltóanyag pontosan egy ilyen kivétel. Emellett bár hiába kapott több cég is állami támogatást, így is kockázatos vállalkozás volt a kifejlesztésük.
Bár a J&J vezetői előre elmondták, hogy amíg a járvány tombol a világban, nem profitorientáltan készítik a vakcinát, ez nem azt jelenti, hogy nem fogják vele megszedni magukat. A szakértők és gyógyszeripari vezetők szerint ugyanis a járvány elmúlta után is szükség lesz emlékeztető oltásokra az új variánsok miatt. Ez további eladásokat és profitot jelent, jegyzi meg a CNN összefoglalójában.
Albert Bourla, a Pfizer vezérigazgatója múlt csütörtökön a CNBC-nek adott interjúban védte meg cégét még a J&J bejelentése nyomán is, rámutatva, hogy a szegényebb országoknak, akik az eredeti árat nem tudják megfizetni, termelői áron adják az oltóanyagot.
Bourla arról is beszélt, hogy sok más céggel szemben ők saját pénzből fejlesztették ki a vakcinát és valahol 1-2 milliárd dollárnyi befektetésük kockázatát ők maguk vállalták.
„Az érték, amit magában hordoz, sokkal magasabb, mint az ára, nem csak egészségügyi, hanem gazdasági szempontból is. Az amerikai lakosok számára ez egy ingyenes oltás. A kormánynak pedig töredékét kell fizetnie annak, mint amit a gazdaságból nyer az újranyitással.”
A gyógyszergyáraknak nem a koronavírus elleni vakcina lesz becsléseik szerint a fő bevételi forrásuk. A Pfizer, akik tavaly 41,9 milliárd dolláros bevételt jelentettek idén 44 és 46 milliárd közé tippelik ezt és nem számolnak nagy kiugrással az új vakcina miatt. Részvényeik sem emelkedtek kiugróan nagyot az elmúlt 12 hónapban, ahogy más gyógyszergyáraké sem.
Kivétel ez alól a viszonylag fiatal Moderna, akiknek első termékei 2019-ben kerültek a piacra. Abban az évben mindössze hatvanmillió dolláros bevételük volt, de 529 millió dollárnyi támogatást és 200 millió dollárnyi előrendelést szereztek 2020-ban a vakcinájuk révén. Idén már 16 milliárdnyi bevétellel számolnak, részvényeik értéke pedig 187%-ot nőtt az elmúlt 12 hónapban.
Eddig 18 milliárd dózisnyi vakcinára adtak le idén rendelést az Airfinity nevű londoni kutatóközpont szerint a kormányok világszerte, ezzel bőven be lehet oltani a világ nyolcmilliárd lakosát kétszer. A túlrendelés oka, hogy nem tudhatták a kormányok előre, mely cég oltóanyaga hatásos és melyikük tudja kiszolgálni a hatalmas keresletet.
Emellett problémákkal is szembenéztek. A Merck azért tudott besegíteni a J&J vakcinájának fejlesztésébe, mert saját erőfeszítésük kudarcot vallott. Az AstraZeneca oltóanyagával való oltást rengeteg országban felfüggesztették vérrögök okozta haláleseteket követően. Más cégek, mint a GlaxoSmithKline és a Sanofi továbbra is tesztelik sajátjukat, rájuk lehet, év végig várni kell.
Azonban attól eltekintve, hány dollárt adnak majd az év végi kimutatáshoz, a vakcinák elsődleges haszna a gyógyszeripar számára PR-jellegű. Tinglong Dai, a Johns Hopkins Egyetem tanára elmondta, sokan azt sem tudjuk, ki gyártja azokat a gyógyszereket, amiket napi szinten szedünk. A járvány azonban rengeteg márkát ismertetett meg az átlagemberrel.
„Hatalmas változás van abban, ahogy az emberek látják őket. Többé már nem ők a kapzsi gyógyszercégek, akik felháborító összegeket kérnek el a termékeikért, hanem a világ megmentői. PR-szempontból remekül jött számukra ez.”
Dai hozzátette: a koronavírus elleni vakcina még abban is segíthet sok cég számára, hogy elcsitíthassák az egyéb gyógyszerárak lejjebb vitelét megcélzó kormányzati hangokat.