Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Hamis azonosító jellel, álcázva jelent meg egy orosz hadihajó a brit vizeken

Hamis azonosító jellel, álcázva jelent meg egy orosz hadihajó a brit vizeken

Hamis azonosító jellel, álcázva jelent meg egy orosz hadihajó a brit vizeken
Shutterstock

Újabb orosz hadihajót "fogtak" a britek, ami az információk szerint hamis azonosító jelet sugárzott.

Egy friss, a BBC által végzett vizsgálat feltárta, hogy egy orosz hadihajó szándékosan hamis azonosító jelet sugárzott, miközben az Angol Csatornán haladt át két, az Egyesült Királyság által szankcionált olajszállító tanker társaságában. A szóban forgó Boikij nevű korvett, mely irányított rakétákkal van felszerelve, a szombati átkelés során egy hamis AIS-kódot bocsátott ki, ami alapján a nyomkövető oldalak tévesen korábbi, más hajókhoz tartozó azonosítóként regisztrálták.

A cikk a videó után folytatódik

A BBC Verify a hajó pontos helyzetét műholdképek, nyomkövetési adatok és egy Dánia feletti híd alatt készített videó segítségével erősítette meg, amiken egyértelműen azonosítható volt a Boikij. A hadihajó útját két további, az orosz „árnyékflottához” tartozó olajszállító tanker kísérte, melyek tulajdonjogát szándékosan homályban tartják, és amik a szankcionált olajtermékek szállításában vesznek részt.

Szakértők úgy vélik, hogy a Nyugat fokozódó lépései az árnyékflotta ellen arra késztethették Moszkvát, hogy katonai eszközökkel biztosítsa a tankerhajók szabad mozgását. Dmitry Gorenburg, a Center for Naval Analyses vezető kutatója nyilatkozott a BBC-nek. „A lépés nyilvánvalóan arra irányul, hogy elrettentse az Egyesült Királyságot és más NATO-országokat a hajók átvizsgálásától vagy lefoglalásától, hiszen a katonai kíséret jelenléte jelentősen megnöveli a konfrontáció és az eszkaláció kockázatát.”

Az oroszok álcakódot használtak

A Boikij hajó mozgására elsőként a független, nyílt forrású hírszerző Christian Panton hívta fel a figyelmet a Bluesky platformon, aki rámutatott, hogy a hadihajó júniusban még Nyugat-Afrikából indult diplomáciai küldetésről, és több fotó tanúsága szerint megállt a guineai Conakry kikötőjében. Érdekesség, hogy a Boikij a kikötő elhagyásakor nem kapcsolta be az AIS jeladó rendszerét, ami a katonai hajók esetében nem ritka, azonban később egy úgynevezett generikus azonosító kóddal volt nyomon követhető a Kanári-szigetek közelében. Ez a kód általában az anonimitásra törekvő hajók használják, hogy biztonsági okokból ugyan jelezzék jelenlétüket, de ne fedjék fel pontos kilétüket.

A belga haditengerészeti elemző és volt hadnagy, Frederik Van Lokeren elmondta, hogy a Boikij trükkös AIS-menedzsmentje rendkívül szokatlan a szovjet utódállamok hadihajóira nézve. „Általában, ha az oroszok rejtőzködni akarnak, egyszerűen kikapcsolják az AIS-t, de hogy inkább egy másik azonosító mögé bújnak, az nagyon-nagyon ritka.”

Az orosz hadihajóhoz csatlakozott két olajszállító tanker, a Sierra és a Naxos, amelyek India felől érkeztek a Szuezi-csatornán át, majd a Földközi-tengeren keresztül jutottak el az Angol Csatorna bejáratához. Mindkét tanker az Egyesült Királyság által szankcionált hajók listáján szerepel. A három hajó június 20-án találkozott a Csatorna torkolatánál, ahol ismét megjelent a Boikij az AIS-alapú radarképeken és műholdfelvételeken, megerősítve, hogy a mérete és formája megfelel az orosz korvettnek.

A Naxos tanker jóval korábban érkezett meg a Csatornához, és várakozott a Boikijra, mielőtt együtt haladtak tovább. Egy a BBC Verify-nek nyilatkozó brit védelmi minisztériumi forrás megerősítette, hogy a Királyi Haditengerészet hajói követték a Boikijt az átkelés során, bár a műholdképek alapján nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy a követő hajó valóban brit katonai egység volt-e.

Mindhárom hajó továbbhaladt a Balti-tenger felé, ahol a Boikij továbbra is a hamis AIS-jeladó alatt haladt, és rögzítették, ahogy áthalad a dániai Nagy Szíj-híd alatt. A hídról készült webkamerás felvételeken végre tisztán láthatóvá vált a hadihajó valódi jellege.