Leáldozóban a hagyományos tévézés kora? Egyre népszerűbbek a streamingszolgáltatók
A magyar nézők közel fele már a rugalmas, helyhez és időhöz nem kötött tartalomfogyasztást részesíti előnyben a hagyományos tévészolgáltatások helyett.
Jelentősen átalakultak a tévénézési szokások, mióta a streamingszolgáltatók beléptek a piacra; egy felmérés szerint a nézők már nem csatorna, hanem műsor szerint válogatnak, illetve megváltozott az is, hol tekintik meg a kiválasztott tartalmat a nézők – például a szobában, teraszon vagy vonaton.
A Direct One műholdas és online műsorszolgáltató kutatása szerint egyre népszerűbb a rugalmas, helyszíntől és időponttól független tévézés. A válaszadók közel fele rendszeresen fogyaszt online tartalmat; az okostelefonon keresztül történő tévézés a 18-24 éves korosztályban a legelterjedtebb, de a 25-39 évesek 57 százaléka, valamint a 40-59 évesek 47 százaléka is már ezt a formát részesíti előnyben.
A felmérés szerint a legtöbben filmeket, sorozatokat, dokumentumfilmeket, hírműsorokat és sportadásokat követnek online – olvasható a Napi cikkében.
A változást a PWC adatai is jól mutatják, 2019-ben ugyanis a hagyományos tévészolgáltatások éves előfizetéseiből származó bevétel a 400 millió dollárt közelítette, a streamingszolgáltatók azonban alig 50 millió dollárt kerestek hazánkban. Az előrejelzések most azt mutatják, 2024-re a hagyományos piac 1,3 százalékot veszít, miközben a streamingszolgáltatók majdnem 13 százalékkal növekednek.
A Nielsen információs, adat- és piacmérő cég a magyar lakosság tévénézési szokásait is megvizsgálta, amelyből az derült ki, hogy honfitársaink 2021 első negyedévében átlagosan napi 5 óra 12 percet töltöttek a képernyő előtt; a nők 5 és fél órát, a férfiak pedig 4 óra 53 percet. Ebből átlagosan 11 százalék volt hírműsor, 37 perc pedig reklám.
A napi tévézési idő 3 perccel haladta meg a korábbi évben mért értéket, és ugyanennyivel több időt töltöttek a készülék előtt a 18-49 évesek. Az emelkedés legnagyobb mértékben az egyébként is legtöbb időt a készülék előtt töltő 50 év felettieket érintette; ők 7 perccel növelték tévézési idejüket, ezzel átlagosan 7 óra 11 percet töltve a képernyő előtt.