Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Aggasztó összefüggést találtak a reklámok és a gyermekek kalóriabevitele között

Aggasztó összefüggést találtak a reklámok és a gyermekek kalóriabevitele között

Aggasztó összefüggést találtak a reklámok és a gyermekek kalóriabevitele között
Fotó: Unsplash/Nathan Dumlao

Egy új kutatás szerint már öt perc egészségtelen ételreklám jelentősen növeli a gyermekek napi kalóriabevitelét.

Az Európai Elhízási Kongresszuson Malagában bemutatott legfrissebb kutatási eredmények szerint mindössze öt perc egészségtelen étel reklám megtekintése után a gyermekek napi kalóriabevitele átlagosan 130 kalóriával emelkedik, ami egy kisebb tábla csokoládénak felel meg.

A Liverpooli Egyetem szakemberei által végzett vizsgálat rámutatott arra, hogy a közösségi média, a televízió és a podcastok platformjain megjelenő reklámok egyaránt hozzájárulnak ehhez a jelenséghez. A kutatásban részt vevő 7-15 év közötti gyermekek esetében a magas telített zsír-, cukor- és sótartalmú (HFSS) ételek reklámjainak hatása egyértelműen kimutatható volt.

Emma Boyland professzor, a kutatás vezetője elmondta, hogy a rövid ideig tartó marketing is többletkalória-fogyasztást és esetleges súlygyarapodást eredményezhet, különösen a fiatalok körében, akik fogékonyabbak a reklámokra, és akiknek étkezési szokásai egész életükre kihatnak.

A 240 gyermek bevonásával végzett vizsgálat eredményei azt mutatták, hogy az egészségtelen ételek reklámjainak megtekintése után a résztvevők több nassolnivalót (58,4 pluszkalória), nagyobb mennyiségű ebédet (72,5 pluszkalória) fogyasztottak, összehasonlítva azokkal az esetekkel, amikor nem élelmiszerreklámokat láttak. A magasabb testtömegindexű gyermekek esetében még erőteljesebb reakciókat figyeltek meg.

Mindezek alapján a brit kormány 2025 októberétől szigorú korlátozásokat vezet be a gyermekeknek szóló egészségtelen étel reklámok területén. Az új szabályozás értelmében reggel 5:30 és este 9:00 óra között tilos lesz az egészségtelen ételek és italok televíziós reklámozása, valamint a fizetett online hirdetések megjelenítése. A szakértők szerint ez az intézkedés jelentősen hozzájárulhat a gyermekkori elhízás megelőzéséhez.