Grád Ottó szerint soha nem látott üzemanyagár jöhet januártól
A MÁSZ főtitkára szerint idén a 650-670 forint közötti sávban maradhat az üzemanyagok fogyasztói ára, jövő évtől azonban ennél is tovább emelkedhetnek az árak.
70-80 forint 6 hét alatt – átlagosan nagyjából ennyit emelkedett a benzin és a gázolaj literára a nyáron idehaza több ok együttes hatásaként. Olyan 7-8%-ot csökkent a forint értéke a dollárhoz képest, valamint Szaúd-Arábia és Oroszország kitermeléscsökkentési döntései után az addigi 70-75 dolláros sávból 85 környékére emelkedett a nyersolaj világpiaci ára – főként ezek állnak a drágulás hátterében a vezess.hu beszámolója szerint.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint a gázolaj látványos áremelkedése fogyasztáskövető, tipikusan szezonális jelenség, nyaranta ugyanis a jellemzően benzines autóval utazó családok miatt általában ez az üzemanyagforma a drágább, majd az évszak vége felé a mezőgazdasági munkák miatt a gázolajfogyasztás emelkedik meg, ezt pedig jellemzően követi az ár is.
Januártól látványos visszaesés jöhet a fogyasztásban
A kormány döntése értelmében január 1-jétől bruttó 41 forinttal emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója, ami – ha bejön a mostani prognózis – a literárat a magánszemélyek számára még nem látott 700 forintos határ fölé emelheti. „A kereskedők nem tudnak mit tenni, az adót be kell fizetni” – tette hozzá Grád Ottó.
Idén már látszik a magas üzemanyagár a hazai fogyasztáson, amely a 2021-es szintre mérséklődött az év első felében. A nyári jelentős áremelkedés pedig minden bizonnyal már az augusztusi számokban is megmutatkozik majd, és ősszel még tovább csökkentheti a vásárlást, januártól pedig különösen látványos lehet a visszaesés. Ráadásul, ha Magyarországon a legdrágább az üzemanyag a régióban, a nemzetközi fuvarozás szereplőiként a kamionosok is a szomszédos országokban tankolnak majd.
A MÁSZ elnöke azt gondolja, a legtöbb forgalmazó egy az egyben beépíti majd a literárba a 41 forintos adóemelést, illetve azt is elképzelhetőnek tartja, hogy egyes – alapvetően nem a benzinforgalmazásból élő – diszkontláncok jelentős, piacfelforgató akciókba kezdenek. Ám a kútüzemeltető családi vállalkozások nehezebb helyzetben lesznek az adóemelés után, mint ahogyan az átlag autósok is.