Fűtés: akár még a fordított olajszőkítés módszere is visszatérhet
Már a 90-es években is alkalmazták, s a mostani helyzethez hasonlóan a fűtésre és az üzemanyagként használt gázolaj ára közötti különbséget használták ki.
Egy kéményseprő elmondása szerint, bár tüzelőolajat már évek óta nem lehet kapni, most mégis sok helyen veszik elő az 1990-es évekig népszerű olajkályhákat, és tisztíttatják ki a kéményeket is, hogy használni tudják őket.
Az olajfűtés azokban a háztartásokban jöhet szóba, ahol a gázfogyasztás meghaladja a kedvezményes keretet, valamint a fatüzeléssel járó macerát nem szeretnék vállalni, a villanyfűtés lehetőségét pedig a lakás elavult elektromos hálózata és berendezései zárják ki.
Ez a módszer tulajdonképpen nem más, mint a fordított olajszőkítés, amely a 90-es évek hírhedt, az államot több százmilliárd forinttal megkárosító csalási gyakorlata volt, s a mostani helyzethez hasonlóan a fűtésre és az üzemanyagként használt gázolaj ára közötti különbséget használta ki.
A háztartási tüzelőolaj (hto) kémiailag lényegében azonos az autókba tankolt dízellel, tehát ugyanannak a terméknek volt két jelentősen eltérő ára, ami erőteljes visszaélésekre adott lehetőséget, így a hatóságok a színezést is bevetették ennek leleplezésére, amelyet az ún. szőkítéssel lehetett kikerülni.
Mivel egy köbméter gáz fűtőértéke szinte megegyezik egy liter gázolajéval (bár utóbbié kissé magasabb), ennek megfelelően nagyjából úgy lehet kalkulálni, hogy minden egy liter dízel elégetésével megspórolhatunk egy köbméternyi gázt.
Továbbá a 480 forintos dízel jelenleg bő harmadával olcsóbb, mint lakossági piaci áron köbméterenként 747 forintba kerülő földgáz, így annak, aki átlépi a kedvezményre jogosító évi 1729 köbmétert, megérheti olajjal rásegíteni a gázfűtésre.
Emellett az ársapkás gázolaj előnye akkor is nyilvánvalóvá válik, ha a kedvezményes kvótát meghaladó villanyfogyasztás díjszabásával vetjük össze, egyszerű hősugárzók használatát feltételezve, ha pedig hőszivattyút vagy split klímát használunk, még a 70 forintos kilowattóránkénti villanyár mellett is gazdaságosabb maradhat az elektromos fűtés.
A G7 beszámolójában ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy ezzel a módszerrel fűteni csalás, valamint az olajkályha kifejezetten büdös, ráadásul kell hozzá egy olyan dízelautó, amelynek a tankjából egyszerűen le lehet szívni az üzemanyagot.