Franciaország betiltja a nemsemleges nyelvhasználatot az iskolákban, mert szerintük „ártalmas”
Franciaország megtiltotta a nemsemleges nyelvhasználatot az iskolákban, arra hivatkozva, hogy az „ártalmas” a francia nyelv tanulására.
Az ország oktatási minisztériuma a franciaországi iskoláknak küldött rendeletében azt tűzte ki célul, hogy megszünteti a szavak hím- és nőnemű végződését egyaránt jelölő középhangzók használatát. Ahogyan arról a Newsweek is beszámolt, a francia nyelvben a főnevek tükrözik annak a tárgynak a nemét, amelyre utalnak, és általában a hímnemű végződés dominál.
Például egy baráti társaságot, amely öt nőből és egy férfiból áll, „amis”-nak írnánk, de a középpont a szó írásmódját „ami.e.s”-re változtatná.
Az oktatási minisztérium rendelete arra törekszik, hogy megszüntesse a középpont használatát a szavakban, mondván, hogy ez zavart okoz a nyelvtanulásban. A rendeletben Hélène Carrère d’Encausse, a Francia Akadémia örökös titkára és Marc Lambron, a Francia Akadémia jelenlegi igazgatója kijelentette, hogy a nemsemleges nyelvhasználat az iskolákban „káros a francia nyelv gyakorlására és érthetőségére”.
A Franciaország-szerte működő iskoláknak megküldött rendelet kimondta, hogy „kerülni kell az úgynevezett „inkluzív” írást, amely nevezetesen a középpontot használja arra, hogy egy férfiasan használt szó női és hímnemű alakját egyszerre tüntesse fel, amikor egy értelemben használják”.
„Ráadásul ez az írásmód, amely a szavak és a megállapodások széttöredezését eredményezi, akadályozza az írott szó olvasását és megértését is. Az ilyen típusú írásmóddal készült szövegek szóbeli átírásának lehetetlensége akadályozza a hangos olvasást, valamint a kiejtést, és következésképpen a tanulást, különösen a legfiatalabbak esetében”
– áll a rendeletben.
A Telegraph azt írja, Nathalie Elimas, Franciaország kiemelt oktatásért felelős államtitkára szerint a középpontok használata „kizökkenti a szavakat, kettétöri őket”. „Az inkluzív írásmód elterjedésével az angol nyelv – amely már most is kvázi hegemón az egész világon – biztosan és talán örökre legyőzné a francia nyelvet” – mondta Elimas.
Jean-Michel Blanquer francia oktatási miniszter a Le Journal du Dimanche című francia napilapnak azt mondta, hogy a középpontok használata a tanulási nehézségekkel küzdő diákok számára is problémát jelent.
„A pontok szavak közepébe helyezése akadályt jelent a (francia) nyelv tanítása során”
– mondta Blanquer a Le Journal du Dimanche-nak.
Az oktatási minisztérium rendelete ellenére a francia pedagógusok szakszervezete, a SUD Oktatási Szakszervezet közleményt adott ki, amelyben bírálta a rendeletet, és felszólította az iskolákat országszerte, hogy azt hagyják figyelmen kívül.
„A SUD Education azt követeli a minisztertől, hogy hagyjon fel azzal, hogy megpróbálja ráerőltetni elmaradását az oktatási közösségre. A SUD felszólítja a pedagógusokat, hogy ne vegyék figyelembe ezeket a más időből származó utasításokat, és a szakmai helyzetektől függően úgy éljenek pedagógiai szabadságuk teljes körű kihasználásával, ahogyan akarnak”
– áll a szakszervezet közleményében.