Fontos változás jöhet a B kategóriás jogosítványoknál
Ám még ha idén el is fogadják a legújabb irányelvet, valószínű, hogy a változások csak 2024-ben vagy 2025-ben valósulnának meg a gyakorlatban.
A Német Autóklub, az ADAC értesülései szerint az Európai Unió azon tevékenykedik, hogy lehetővé tegye a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők számára, hogy ne csak 3,5 tonnás, hanem ennél nagyobb, maximum 4,25 tonnás össztömegű gépjárműveket is vezethessenek.
Ha a tervek szerint alakulnak a dolgok, az irányelvet minden EU-tagállam át tudja majd ültetni a saját nemzeti szabályozásába, bár a sofőrhiány még így sem oldódna meg, ezért az lenne a legjobb, ha lecsökkentenék 18 évre a kamionos, illetve a buszos jogosítvány (C+E, illetve D) megszerzésének alsó korhatárát – írta a vezess.hu.
Az Európai Bizottság mindemellett a digitális jogosítvány bevezetését is tervezi, s a cél az, hogy egy olyan hivatalos dokumentummá alakuljon át, ami a jövőben akár egy alkalmazásban is tárolható, közúti ellenőrzésnél pedig egy QR-kóddal lehetne leolvasni a legfontosabb információkat. Mindez kiváltaná a hagyományos műanyag alapú kártyát, amelynek gyártására amúgy is kihatással van a globális chiphiány.
Az új direktíva a sofőrképzés terén is változást hozna, egyrészt megoldható lenne, hogy az elméleti, illetve a gyakorlati oktatás két különböző országban történjen, másrészt pedig lehetőséget biztosítanának a szimulátorok gépjármű-vezetői képzésben történő oktatására. Illetve a vezetői engedély megszerzése után egy évvel kötelező lenne részt venni egy frissítő képzésen, amellyel a balesetek számát csökkentenék.
Az EB azt is el szeretné érni, hogy ha egy EU-tagállamban bevonnak egy jogosítványt, akkor az a tiltás az EU valamennyi tagállamában érvényes legyen az adott vezetői engedéllyel kapcsolatban. Ám még ha idén el is fogadják a legújabb irányelvet, valószínű, hogy a változások csak 2024-ben vagy 2025-ben valósulnának meg a gyakorlatban.