Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
367,02 Ft
Euró
392,68 Ft
Font
458,56 Ft
Bitcoin
64,007 $

A fogyasztók szerint nem elfogadható, ha az egészséges termékek környezetkárosítók

Az igazán környezet- és klímatudatos fogyasztók akár étkezési szokásaikat is hajlandóak megváltoztatni a bolygó védelme érdekében.

Fotó: Unsplash
Külföld

Koós Alexandra

Szerkesztő

Az egészséges élelmiszerek piaca már biztos lábakon áll, a fogyasztók aktívan keresik azokat a termékeket, melyek pozitív hatással vannak fizikai jólétükre. Többségük azonban immár ennél is holisztikusabb nézeteket vall: a 2023-as Tetra Pak Index szerint 70%-uk úgy gondolja, az egészséges termékek esetében nem elfogadható, ha károsítják a környezetet. Míg további 54%-uk hajlandó lenne proaktívan is felelősséget vállalni a bolygóért, és megváltoztatni étrendjét, hogy hozzájáruljon egy jobb világ létrejöttéhez – írja a Portfolio.

Mindezt az is mutatja, hogy a flexitáriánus fogyasztók száma egyre nő, s közel 50%-uk azt állítja, hogy csak mérsékelten fogyasztja vagy akár teljesen el is hagyta a húsokat étrendjéből. Mindemellett a kutatás azt is megállapította, hogy a húsfogyasztás csökkentésére irányuló törekvések napjainkra globális jelenséggé váltak. Bár a kutatás résztvevőinek 56%-a egészségügyi okokra hivatkozott a flexitáriánus, peszkatáriánus, vegetáriánus vagy vegán étrend követésével kapcsolatban, több mint egyharmaduk (36%) kifejezetten a környezetvédelmet nevezte meg elsődleges motivációként. Soron kívül Ezt a férfit keresi a rendőrség a szentesi gyilkosság ügyében

Továbbá arra is fény derült, hogy már nem a kényelem számít a legfontosabb tényezőnek a vásárlók szemében, ugyanis a fogyasztók 70%-a feláldozná a kézenfekvő alternatívákat az egészségesebb termékekért. Az eredmények emellett azt is érzékeltetik, hogy az egészségre való törekvést a megélhetési válság sem befolyásolja, hiszen a válaszadók mindössze 17% mondta, hogy hajlandó lenne feláldozni az egészség szempontjából előnyös ételeket és italokat a jelenlegi gazdasági helyzetben.

Emellett úgy tűnik, a klímatudatos vásárlók tábora a jövőben tovább fog erősödni, mivel az éghajlatváltozás hatásai egyre szélesebb körben érzékelhetőek. A fogyasztók éppen ezért egyre inkább elvárják az élelmiszergyártóktól, hogy olyan termékeket biztosítsanak számukra, amelyek egyszerre egészségesek és fenntarthatóak. Adolfo Orive, a Tetra Pak elnök-vezérigazgatója megjegyezte, 2050-re a világnak 60%-kal több élelmiszerre lesz szüksége, mint most, az erőfeszítéseket pedig olyan technológiákkal is támogatják, melyek segíthetnek további tápanyagforrások feltárásában. Kezdve az új, növényi alapú termékekkel egészen a biomasszával és precíziós fermentációval előállított alternatív fehérjékig. „Mindkét terület kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntartható élelmiszer-hálózatok létrehozásában” – szögezte le.

Az áttörést jelentő új élelmiszer-innovációk nagy szerepet játszanak olyan termékek létrehozásában, amelyek nemcsak finomak, de erőforrás-hatékonyak is. A jó hír az, hogy a fogyasztók készek elfogadni azokat az újításokat, amelyek javítják életmódunkat és étkezési szokásainkat, 62%-uk pedig úgy gondolja, hogy a technológiának fontos szerepe van a fenntarthatóbb jövő kialakításában. Egyesek ugyanakkor tartanak attól, hogy az ilyen típusú innovációk nem annyira természetesek, mint a friss, feldolgozatlan élelmiszerek, éppen ezért a megfelelő egyensúly megtalálása kiemelten fontos feladat lesz a jövőben.