Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Rekordméretű tenger alatti alagút épül Dánia és Németország között

Rekordméretű tenger alatti alagút épül Dánia és Németország között

Rekordméretű tenger alatti alagút épül Dánia és Németország között
Fotó: Unsplash/Ilse

A Fehmarnbelt lesz a világ leghosszabb előregyártott közúti és vasúti alagútja, amely forradalmasítja Skandinávia és Közép-Európa közlekedési kapcsolatait.

A monumentális, 18 kilométer hosszúságú Fehmarnbelt alagút kivitelezése jelenleg is gőzerővel zajlik a Balti-tenger alatt, amelynek műszaki megoldása jelentősen eltér a hagyományos alagútépítési módszerektől. A grandiózus projektben az alagútszakaszokat ugyanis nem a tengerfenék kőzeteibe fúrják, hanem előregyártott elemekből állítják össze a tenger mélyén.

A beruházás fő építési területe a dániai Lolland sziget délkeleti partvidékén található, ahol egy több mint 500 hektáros komplexumban gyártják az alagút elemeit. „Hatalmas létesítményről beszélünk” – mondta Henrik Vincentsen, a kivitelezést végző állami tulajdonú Femern vezérigazgatója.

Az alagút egyedi építési technológiája abban rejlik, hogy a 217 méter hosszú és 42 méter széles elemeket vasbetonból készítik, majd ezeket a tengerfenékre helyezve kapcsolják össze. „Minden tekintetben rekordokat döntünk ezzel a projekttel” – nyilatkozta Vincentsen. „Noha korábban is készültek már süllyesztett alagutak, ilyen léptékben még soha nem valósult meg hasonló beruházás.”

A nagyszabású fejlesztés 7,4 milliárd eurós költségvetésének jelentős részét Dánia állja, míg az Európai Bizottság 1,3 milliárd euróval járul hozzá a megvalósításhoz. A projekt az Európai Unió átfogó közlekedésfejlesztési stratégiájának része, amelynek célja a kontinensen belüli összeköttetések javítása és a légi forgalom csökkentése.

Forradalmi változások a közlekedésben

Az alagút megépítésével a dániai Rodbyhavn és a németországi Puttgarten közötti utazási idő személygépkocsival mindössze 10 percre, vonattal pedig 7 percre csökken a jelenlegi 45 perces kompút helyett. A Nyugat-Dániát elkerülő új vasútvonal emellett a Koppenhága és Hamburg közötti menetidőt is a felére, öt óráról két és fél órára rövidíti.

„A projekt nem csupán Dániát köti össze Németországgal, hanem egész Skandináviát Közép-Európával” – emelte ki Vincentsen. „A 160 kilométerrel rövidebb útvonal jelentősen hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez és a környezetbarátabb közlekedés megvalósításához.”

Műszaki kihívások és környezetvédelem

A több mint 73 ezer tonnás alagutelemek különleges technológiával kerülnek a helyükre. A vízzáró lezárással és ballaszttartályokkal ellátott elemeket vontatóhajók szállítják a megfelelő pozícióba, majd GPS-vezérelt berendezések segítségével, 15 milliméteres pontossággal süllyesztik 40 méter mélységbe.

Per Goltermann, a Dán Műszaki Egyetem betonszerkezetek professzora szerint az alagút építése mellett számos műszaki és biztonsági megfontolás szólt. A tengerfenék agyagos és krétás szerkezete miatt a hagyományos fúrás nem volt kivitelezhető, míg egy híd esetében a szélsőséges időjárás és a hajózási balesetek kockázata jelentett volna problémát.

A 2008-ban aláírt dán-német megállapodás megvalósítását kezdetben környezetvédelmi aggályok késleltették. A Nabu természetvédelmi szervezet ugyanis a balti-tengeri élővilág, különösen a zajérzékeny bálnák védelme érdekében emelt kifogást, ám a német szövetségi bíróság 2020-ban zöld utat adott a projektnek.

Az építkezés várhatóan 2029-re készül el, amikor naponta több mint 100 vonat és 12 ezer gépjármű használhatja majd az alagutat. A beruházás költségeit az útdíjakból befolyó bevételekből tervezik fedezni, amelyhez Vincentsen számításai szerint mintegy négy évtizedre lesz szükség, írja a BBC.