Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Félelmetes csúcsvadászgépet telepíthet Oroszország a NATO közelébe

Félelmetes csúcsvadászgépet telepíthet Oroszország a NATO közelébe

Félelmetes csúcsvadászgépet telepíthet Oroszország a NATO közelébe
Vlagyimir Putyin orosz elnök videókapcsolaton keresztül szólal fel a moszkvai Nemzetközi biztonsági konferencián 2025. május 28-án. MTI/EPA/Makszim Sipenkov

Moszkva Fehéroroszországgal közösen gyártja az új Szu–75 vadászgépet, amely a NATO számára új fenyegetést jelenthet.

Az orosz haditechnikai fejlesztések új szakaszba léptek azzal, hogy a Moszkva által nagy jelentőségűnek tartott Szu–75 „Checkmate” típusú ötödik generációs vadászgép gyártása Fehéroroszországban is megkezdődhet. Ennek jelentősége messze túlmutat a hadiipari együttműködésen, a fejlesztés révén ugyanis a legújabb orosz harcászati repülőgép földrajzilag lényegesen közelebb kerülhet a NATO keleti határához.

A projekt részeként Minszk nem csupán beszáll a gyártásba, de a tervek szerint az első külföldi felhasználó is lehet. A döntés emellett a fehérorosz hadiipar újraélesztését is jelképezi, ugyanis a Szovjetunió idején a térség jelentős szerepet játszott a vadászgépgyártásban, ez a szerep azonban a szovjet állam felbomlása után megszűnt.

A Szu–75 vadászgépet Oroszország az amerikai F–35-ös konkurenseként pozicionálja, és a legmodernebb technológiákat igyekszik felvonultatni. Mint arra a Portfolio is kitért, a gép a Szu–57-esből ismert lopakodó megoldásokat alkalmazza, maximális sebessége elérheti a 2 Machot, hatótávolsága 3000 kilométer, hasznos teherbírása pedig mintegy 7400 kilogramm. A fejlesztők külön hangsúlyt fektettek a mesterséges intelligencia integrációjára, valamint a korszerű radar- és célzóberendezésekre is.

A vadászgépet a tervezők többféle feladatra szánják

Mindez azért válik különösen fontossá, mert a vadászgépet a tervezők többféle feladatra szánják: képes lehet légi harcra, valamint földi és tengeri célpontok ellen is bevethető. Ennek megfelelően a Szu–75-öst sokoldalú bevethetőségre optimalizálták, és olyan fejlesztési koncepcióval ruházták fel, amely lehetővé teszi az egyszerűbb exportváltozatok gyártását is.

Ugyanakkor a projekt még fejlesztési fázisban van. A prototípust először 2021-ben mutatták be a dubaji légikiállításon, az első próbarepülések pedig várhatóan 2025-ben kezdődnek. A katonai eszköz tehát jelenleg még nem áll hadrendbe, de az előkészületek azt mutatják, hogy Moszkva komoly ambíciókat fűz az új típushoz.

A gyártási együttműködés Fehéroroszországgal nemcsak politikai üzenet, hanem gazdasági értelemben is előnyös lehet Oroszország számára. A költséghatékonyság ugyanis kulcskérdés, hiszen az „Army Recognition” elemzése szerint a gép ára 30 millió dollár alatt maradhat, amit a fehérorosz gyártási kapacitások tovább mérsékelhetnek.

A katonai és stratégiai jelentőség kérdését jól érzékelteti az is, hogy szakértők szerint a gépek Fehéroroszországba történő telepítése komoly biztonsági kockázatot jelentene a NATO számára. Különösen érzékeny térségként emlegetik a Suwalki-folyosót, amely egy Kalinyingrád és Fehéroroszország közötti keskeny határszakasz, s amelyet potenciális ütközőzónaként tartanak számon Oroszország és a NATO között.

Ezzel párhuzamosan Moszkva nem titkolt célja, hogy a Szu–75 segítségével új exportpiacokat hódítson meg. Több ország – köztük Vietnam, India, Algéria és az Egyesült Arab Emírségek – már kifejezte érdeklődését az új típus iránt, de egyelőre hivatalos megrendelés még nem érkezett.