Kutatás: A Facebook hagyta, hogy dezinformációk terjedjenek a koronavírusról platformjain
A Meta, a korábban Facebook néven ismert vállalat nemrégiben rossz sajtó vihart kavart, amely a korábbi alkalmazott, Frances Haugen által kiszivárogtatott belső dokumentumokból ered, amelyekből kiderül, hogy a közösségi médiavállalat nem tudta megvédeni felhasználóit a káros online tartalmaktól.
A Facebook és az Instagram lehetővé tette, hogy a koronavírus elleni vakcinákkal kapcsolatos szkepticizmus és a betegséggel kapcsolatos félretájékoztatás elterjedjen a platformjain – derül ki a Newsguard hitelességértékelő weboldal új kutatásából, amelyet a Guardian szemlézett.
A Facebook-csoportokban közzétett bejegyzések, amelyek azt állították, hogy a gyerekeket „megölik a kísérleti oltás miatt, amelynek beadatására kényszerítik őket”, illetve az Instagram-fiókok, amelyek Andrew Wakefield, az Egyesült Királyságban az orvosi nyilvántartásból törölt orvos dokumentumfilmjét népszerűsítették, aki azt állította, hogy a vakcina összefüggésbe hozható az autizmussal, mind masszív dezinformációt terjesztettek és rengeteg követőre tettek szert.
A Newsguard által végzett kutatás alapján tavaly szeptember óta összesen mintegy 20 oldalt figyeltek meg, amelyek összesen 372 670 követőt vonzottak be ez idő alatt. Ha a fenti félretájékoztatás nem lenne elég, a jelentésben olyan prominens oltásellenesek és az alternatív gyógyászat hívei is feltűntek, mint Robert F. Kennedy Jr., akit kitiltottak az Instagramról, ennek ellenére azonban Facebook-oldala február óta több mint 140 ezer követőre tett szert.
A Meta (korábbi nevén Facebook) szóvivője ismételten közölte, hogy a vállalat célja, hogy az oltás népszerűsítése mellett masszívan fellépjen a dezinformációk terjesztése ellen is. A vállalat azt is közölte, hogy „több mint 20 millió káros félretájékoztatást távolított el”, és „több mint 3000 fiókot, oldalt és csoportot tiltott le, mert azok ismételten megszegték a szabályainkat”.
A Facebook elhárítva azokat a vádakat, amelyek szerint nem tudta kezelni a platformján megjelenő álhíreket és káros tartalmakat, október végén bejelentette márkanévváltását, és a cég nevét Meta névre változtatta. Mark Zuckerberg, a vállalat vezérigazgatója szerint az új márkanév azt tükrözi, hogy a vállalat a „metaverzumra” összpontosít, nem csupán a közösségi médiaplatformra.