Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Több F1-es csapat autóján is illegális megoldásokat találhatott az FIA

Több F1-es csapat autóján is illegális megoldásokat találhatott az FIA

Több F1-es csapat autóján is illegális megoldásokat találhatott az FIA
Northfoto

Az FIA több Forma–1-es csapat autóján is talált szabálytalanul használt, hőre táguló skid blokkokat a Brazil Nagydíjon.

A nemzetközi motorsport-szövetség vizsgálatai szerint több F1-csapat olyan titanium alkatrészeket alkalmazott, amelyek hő hatására kitágulnak, ezáltal alacsonyabb hasmagasságot tesznek lehetővé, miközben csökkentik a futómű kopását. A japán AS-web hírportál értesülése szerint csapatvezetők és műszaki igazgatók fordultak a szövetséghez, mivel gyanújuk szerint riválisaik trükkös skid blokkokat használnak.

A cikk a videó után folytatódik

Az úgynevezett skid blokkok – a futómű alatt rögzített titánium elemek – alapvetően a minimális pályamagasság biztosítására és a vázszerkezet védelmének céljából kerülnek beépítésre. Ezek az ún. skid plank fából készült paneljének szerves részei. A futamok után a blokkok és a panel kopása mérésre kerül, és a túlzott elhasználódás akár kizáráshoz is vezethet.

Az ötlet lényege abban rejlik, hogy a hőre táguló skid blokkok alacsonyabbra kerülnek, mint az alattuk elhelyezkedő falemez. Ez pedig szabálytalannak számít, mivel az elemeknek azonos magasságban kell helyezkedniük ahhoz, hogy a panel kopásának mérése megbízható legyen.

Kiszúrták a megfigyelők

A brazil futamon több megfigyelő is azt vette észre, hogy egyes csapatok rendkívül alacsony hasmagasságon közlekedtek, anélkül hogy a futómű túlzott kopásának nyomai láthatóak lettek volna. Az alacsonyabb hasmagasság pedig értelemszerűen jobb tapadást és így jelentős teljesítményelőnyt jelent.

Jo Bauer, az FIA műszaki igazgatója tudomást szerzett az ügyről, és a kvalifikáció előtt minden csapat skid blokkjait megvizsgálta. Több istálló autóján olyan berendezéseket talált, amelyek kizárólag a skid blokkok felmelegítésére szolgáltak, ezért utasítást adott az alkatrészek eltávolítására a kvalifikáció megkezdése előtt, ami feltehetően magyarázatot ad arra, hogy miért mutatkozott olyan nagy teljesítménykülönbség egyes csapatok sprintfutama és kvalifikációja között.

Az információk szerint valamilyen mértékben szinte minden csapat alkalmaz hasonló megoldásokat, bár egyes istállók számára jelentősebb előnyt jelent azokon a pályákon, ahol a járművek különösen alacsony hasmagasságon közlekedhetnek. A szövetség már dolgozik egy új műszaki iránymutatáson, amely korlátozná ezt a gyakorlatot, bár 2026-tól a talajhatás jelentősége jelentősen csökkenni fog az új szabályozás miatt.