Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Ez az egyik legabszurdabb jármű, amit az ember történelme során megalkottak

Ez az egyik legabszurdabb jármű, amit az ember történelme során megalkottak

Ez az egyik legabszurdabb jármű, amit az ember történelme során megalkottak

Egy halvány pillanatra, az autónak csúfolt szárny nélküli Hélica repülőgépet, ami egy „kormányozhatatlan gyilkológép” volt, a jövő utasszállítójának gondolták.

A 20. század számos innovációt hozott az emberiség történetében, ám a sikeres találmányok között meglapulnak olyanok, amelyek a hosszú évek távlatából egészen szürreálisnak hatnak, és ezek rendre félre is sikerültek.

A cikk a videó után folytatódik

Ilyen találmány volt a Hélica is, amely forradalmasítani kívánta a közlekedést a múlt évszázad első felében. A Hélica alapkoncepciója már önmagában bizarr: egy olyan utcai autót kívánt megalkotni a feltaláló, amely a repülőgéphez hasonlóan propellerrel van felszerelve. Beszédes, hogy csak úgy becézték: „az irányíthatatlan gyilkológép” – idézte a Popular Mechanics.

A Hélica megalkotója, Marcel Leyat kezdetei repülőgépek tervezésében és építésében kereshetők, ám ezt az álmát pénz híján nem tudta valóra váltani. Mivel akkoriban a katonaság gyakorlatilag teljesen irányította a repülőgépgyártás iparát, ezért Leyatnak még csak esélye sem nagyon volt versenyre kelni a „nagyok” ellen.

Leyat ezt követően viszont egy másik álmának megvalósítása fele fordult: egy olyan repülőt akart megalkotni, amelynek nincsenek szárnyai, más szóval egy „propelleres autót”. Nem ő volt az egyetlen mérnök abban az időben, aki megalkotta e koncepciót, ám csak neki volt az az előnye, hogy repülőgépek tervezése terén volt már tapasztalata.

A francia tervező azzal számolt, hogy a repülőgépek tervezése során alkalmazott alapelvek tökéletesen hasznosíthatók az utcai járművek terén is, és ha mást nem, üzemanyag-takarékosságot meg lehet vele valósítani. Ekkor azonban már minden mérnök úgy számolt, hogy a jövő a propeller-meghajtásban rejlik, ezért minden megtettek, hogy a közlekedés összes létező formájába átültessék.

Leyat öt éven keresztül csak a propeller-meghajtású mesterművén dolgozott, különböző propellerekkel és repülőgép hajtóművekkel kísérletezett, és végül elkészült a valóban egészen forradalmira sikerült autó. A jármű végül a görög hélix szó mentén a Hélica nevet kapta, a marketingelés során azonban Helicikliként is hirdették.

Minden szép szóval megpróbálták eladni Leyat kreálmányát, akkoriban csak úgy emlegették, hogy egy olyan „menő” jármű, amely megtestesíti a sebességét, a biztonságot és az eleganciát. A Hélica rögtön nagy népszerűségnek örvendett az egyre inkább sebességőrültnek számító párizsi elitek körében.

Forrás: Tess & Karen Tannenbaum/Flickr

Leyat egyébként rengeteg dolgot emelt át és alkalmazott a repülőgépek tervezésében szerzett tapasztalataiból, főként aerodinamikai téren. Már a hatalmas, gyakorlatilag cseppformájú kasztni tervezésében is ez megmutatkozott, amit két-két alumínium kerékkel szerelt fel, valamint a lényeggel: a hatalmas, fából készült propellerrel.

Igen ám, csak azok az elemek, amiket a Hélica a repülőgépektől örökölt, sokszorosították a jármű veszélyességét a párizsi utcákon. Az aerodinamikai tervezés például lehetővé tette, hogy egészen extrém mértékű sebességekkel tudjon utazni a jármű, viszont a 20. századi Párizs kövesútjain ez nem éppen volt a legelőnyösebb, az autók inkább moderált sebességgel kívántak közlekedni a biztonság miatt.

A Hélica használói ráadásul nem éppen egy kellemes élményben részesültek, amikor a furcsa járműbe ültek, ugyanis több probléma is akadt: az aránytalanul nagy propeller jelentősen gátolta a megfelelő látást, míg a jármű szabad hátsó része jóformán félbe tudta vágni azokat a gyanútlan járókelőket, akik túl közel merészkedtek.

A Hélicának is – a repülőkhöz hasonló – kábeles hátsókerék-kormányzása volt, ami ugyani ideális arra, hogy a levegőben meglehetősen nagy sebességgel vegyünk be kanyarokat, viszont ez szárazföldön teljes mértékben kivitelezhetetlen, és ezáltal nagyon instabillá és vezethetetlenné vált a jármű.

A Hélica ráadásul borzalmas zajt csapott, és a szélcsatorna-effektus hatására hatalmas légáramlatot generált a jármű közvetlen környezetében, így a sofőrülésnél is, ami közvetlenül a propeller mögött volt. Nem véletlen illették olyan szóval Leyat találmányát, hogy „egy kormányozhatatlan gyilkológép”.

Az autót egyébként az 1921-es Párizsi Autóshow-n mutatták be, és rögtön 600 különböző ajánlatot kapott Leyat különböző vevőktől. A modell előállítása azonban rendkívül lassúnak és körülményesnek bizonyult, mivel minden egyes darabot kézileg állítottak elő Leyat saját gyárában.

Forrás: a_c_h_i_l_l_e/Flickr

Mire sikerült nagy nehezen leszállítaniuk az első néhány tucat rendelést, addigra már a nagy láz a propelleres autók körül el is aludt. Leyatnak így összesen 30 propelleres autót sikerült megépítenie élete során, ám mindössze 23 került ezek közül értékesítésre.

A Hélica egyik utolsó darabját jelenleg a Lane Motor Múzeumban tárolják, és az ott dolgozó történészek beszámolója szerint akármennyire is abszurd volt a jármű, a Hélica nagy hatással volt a későbbi tervezésekre, még a Maybach is meginspirálódott. A világháború során is próbálkoztak különböző propelleres autókkal, a szovjetek és a német részéről is voltak ilyen törekvések.