Az Európai Unió legfelsőbb bírósága nem nézi jó szemmel Németország magas légszennyezettségét

Fotó: Unsplash/David Bayliss
not image

Borbély Fanni

2021.június.5 - 23:14

Az Európai Unió legfelsőbb bírósága csütörtökön úgy ítélte meg, hogy Németország 2010 és 2016 között számos régióban “szisztematikusan és tartósan” túllépte a nitrogén-dioxidra, a dízelmotorok által termelt káros gázra vonatkozó határértékeket.

Az Európai Bíróság kifogásolta, hogy Németország a 89 vizsgált területből 26-ban – köztük Berlin, Hamburg, Köln, Düsseldorf, München és Stuttgart térségében – túllépte a nitrogén-dioxid-kibocsátás éves határértékeit. Megállapította továbbá, hogy az óránkénti határértékeket is túllépték Stuttgartban és a Frankfurtot is magában foglaló Rajna-Majna régióban.

A bíróság, amely az EU végrehajtó bizottsága által 2018-ban benyújtott kereset alapján járt el, azt is megállapította, hogy Németország elmulasztotta biztosítani, hogy a levegőminőségi tervek olyan intézkedéseket tartalmazzanak, amelyekkel az NO2-határértékek túllépésének időszakai a lehető legrövidebbek maradnak.

A közelmúltban számos német város bevezette a régebbi dízelautók részleges betiltását azokon a területeken vagy akár egyes utcákban, ahol különösen magas a károsanyag-kibocsátás. Nem volt azonnal világos, hogy a csütörtöki döntésnek lesznek-e gyakorlati következményei, bár elvileg több ilyen korlátozáshoz vezethet a dízelautókra vonatkozóan. A hivatalos adatok azonban azt mutatják, hogy Németországban 2016 óta javult a levegő minősége.

A német szövetségi környezetvédelmi hivatal három évvel ezelőtt közzétett tanulmánya szerint 2014-ben csaknem 6000 ember halt meg idő előtt olyan betegségekben, amelyekről ismert, hogy azokat az NO2 okozta vagy súlyosbította. A tanulmány a cukorbetegségből, asztmából és más betegségekből eredő haláleseteket hasonlította össze a városokban és vidéken mért kibocsátási adatokkal – írja az AP.