Európai Bizottság: egyre súlyosabb a tanárhiány Magyarországon
A jelentés szerint a magyar tanárok fizetése a legalacsonyabb az unióban, egyúttal az ő leterheltségük a legnagyobb.
Az Európai Bizottság legfrissebb jelentése szerint egyre nagyobb problémát jelent a pedagógushiány Magyarországon, amely immár több tantárgy esetében is megmutatkozik, például a matematika, a természettudományok és az idegen nyelv területén sincs elég szaktanár.
A dokumentumból az is kiderül, miszerint a magyar tanárok fizetése a legalacsonyabb az Európai Unió OECD-tagállamai között, illetve a diplomások átlagfizetésének mindössze 58-55 százalékával egyenlő.
Mindemellett a magyar pedagógusok óraszáma a legmagasabb Európában, illetve számos nem tanári feladatot is el kell látniuk a segítő személyzet hiánya miatt, ezáltal az ő terheltségük a legnagyobb. A probléma azonban nemcsak vidéken, hanem Budapesten is számottevő, ahol az országos átlag fölött számoltak be huzamosabb ideje tartó tanítóhiányról.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint a túlterheltség és az alacsony fizetések okolhatók a helyzet kialakulásáért, amelyet a leterheltség csökkentésével és a bérek megemelésével lehetne orvosolni.
Elmagyarázta, ha megemelnék a bért, az elsősorban a pályaelhagyást tudná megakadályozni, a munkateher enyhítése pedig azért fontos, mert a covid miatt nagyon sok hiányzó volt az elmúlt két évben, akiket helyettesíteni kellett, a korábbi 22-26 órás óraszám pedig már bőven 26 körül van.
Az elmúlt időszakban több magyar kutatás is erre a megállapításra jutott, többek között az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaságtudományi Intézetének felmérése szerint 7 százalékra nőtt az egyes tantárgyakat képesítés nélküli tanítók aránya 2020-ban, amely két-háromszorosa a korábbi szintnek.
A T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ elemzése arra világított rá, miszerint elöregszik a pedagógusszakma, ugyanis a tanárok közel fele 50 évesnél idősebb, illetve mindössze 5 százalékuk 30 év alatti.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke úgy véli, ebben a helyzetben már az azonnali bérrendezés sem hozná meg a kívánt eredményt, helyette a diplomás átlagkeresetekhez kell felzárkóztatni a pedagógusok fizetését, hogy a pálya szimpatikusabb legyen a fiataloknak.
Mindemellett úgy véli, a tanárképzést drasztikusan át kell alakítani, eszerint tartalmi megújításra van szükség, illetve a pályakezdőknek segítséget kell nyújtani a lakáshoz jutásban – számolt be az Infostart.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének friss felmérése azt mutatja, hogy az iskolák 82 százalékában tapasztaltak két hónapon túli szakemberhiányt, emellett leginkább közismereti tantárgyakat oktató pedagógusokra, takarítókra, nyelvtanárokra, gyógypedagógusokra és iskolapszichológusokra van szükség.