Etanollal gyorsíthatják fel az elektromos autókat
A lítiumion-akkumulátorok kulcsfontosságú jelentőséggel bírnak a közlekedés zöldebbé tételében, azonban rengeteg környezeti teherrel jár az előállításuk.
Ezt a problémát orvosolandó egy olyan technológiát alkottak meg, amelynek segítségével az akkumulátorokban található ritkaföldfémeket szerves anyagokkal, főként etanollal lehet pótolni.
A Houstoni Egyetem kutatói megoldották az eddigi aksik korlátjait jelentő fő problémát, ugyanis rájöttek, miként cserélhetik le szervesanyag-alapú egységekkel a hagyományos, szilárd állapotban lévő lítiumot.
Egyetlen gond az volt, hogy míg a kobaltból készült akkumulátorok katódjai magas energiasűrűséggel rendelkeztek, addig a szerves alternatívái mikroszkopikus struktúrái miatt csak nehezebben tudtak működni.
Nem véletlen tehát, hogy inkább a kobaltot választják, a tudósok azonban megalkottak egy új eljárást, amivel a szerves komponensek is megközelítőleg hasonló effektivitási rátával bírnak úgy, hogy nem veszítenek robusztusságukból és hatásfokukból sem.
Ehhez az úgynevezett pirén–4,5-9,10-tetraont (PTO) választották, míg etanolt oldószerként alkalmaztak, hogy biztosítsák a mikroszerkezet stabilitását. A kezelés után az új alkotóelemekből álló akkumulátorok esetében 302 wattóra/kilogramm energiasűrűséget mértek, ami 83 százalékkal magasabbnak bizonyult, mint amekkorát a korábbi szerves katódoknál állapítottak meg.
Sikerült tehát finomítaniuk a módszeren, ám a fejlesztéseknek még koránt sincs végük, ugyanis a fenntartható energiabiztosítás jegyében még tovább kell frissíteniük a metóduson, így érhetik csak el, hogy környezetbaráttá váljanak az aksik.