Észak-Korea és Kína újraindította a tehervonat-közlekedést
A dél-koreai média jelentése szerint Észak-Korea és Kína újraindította a tehervonat-közlekedést, miután öt hónapig felfüggesztették a járvány miatt.
A dél-koreai Yonhap hírügynökség arról számolt be, hogy egy tehervonat a kínai határvárosból, Dandongból az észak-koreai Sinuijuba indult, miután a vonatok közlekedését április 29-én felfüggesztették az észak-koreai koronavírus-járványra hivatkozva.
Nem tudni, hogy a menetrend szerinti közlekedés újraindul-e, de a Yonhap hírügynökség egy névtelen kínai forrást idézve azt mondta, hogy a vonatok naponta egy vagy két alkalommal közlekednek majd.
Kínának jelentős szerepe van az észak-koreai gazdaságban, a kereskedelem több mint 90 százalékát adja, de a világjárvány idején a határokon átnyúló kereskedelmet erősen korlátozták. Kína és Észak-Korea kereskedelme 2021-ben 318 millió dollárra esett vissza, ami a kínai vámhatóság adatai szerint 90 százalékos csökkenést jelent a járvány előtti szinthez képest.
Alastair Morgan, aki 2005 és 2008 között az Egyesült Királyság észak-koreai nagykövete volt, azt mondta, hogy a legutóbbi tehervonat-szolgáltatás jelentősége attól függ, hogy ez a rendszeres üzemelés kezdetét jelzi-e.
„Egy egyszeri szállítmány, például orvosi áruk és felszerelések vagy élelmiszerek szállítása nem lenne példa nélküli” – mondta Morgan az Al Jazeerának.
„A rendszeres teherszállítások újraindítása várhatóan könnyebbé tenné a gazdasági tevékenységet és az áruk elérhetőségét a KNDK-ban. A gazdasági következmények Kína számára nemzeti szinten elhanyagolhatóak lennének. Kína elvben támogatja a KNDK-val folytatott, nem szankcionált áruk kereskedelmét, és támogatja a stabilitás fenntartását a KNDK-ban” – tette hozzá.