Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Megjelentek az első fotók Kína új ultramodern és szokatlan helikopteréről

Megjelentek az első fotók Kína új ultramodern és szokatlan helikopteréről

Megjelentek az első fotók Kína új ultramodern és szokatlan helikopteréről
Shutterstock

Néhány nappal azután, hogy Kína első, személyzettel rendelkező tiltrotoros repülőgépéről fotók jelentek meg, a The Aviationist beszámolt az első képekről, amiken egy kínai kompozit helikopter látható. Bár a fotók a nyugati közösségi platformon, X-en jelentek meg augusztus 21-én, a képek állítólag először a kínai Weibo közösségi oldalon tűntek fel még április 23-án.

A kompozit helikopter a hagyományos helikopterekhez képest két, egymással ellentétes irányban forgó koaxiális főrotort és egy farokban elhelyezett tolórotort tartalmaz. A gép felépítése és alakja azonnal feltűnik a Sikorsky S-97 Raider demonstrátorára való hasonlóság miatt, amely a vállalat X2 technológiáján alapul.

A cikk a videó után folytatódik

A kínai katonai repülőgép-kutatók, Andreas Rupprecht és Rick Joe egyaránt úgy vélik, hogy a kompozit helikopter demonstrátorként funkcionálhat. Joe külön kiemelte, hogy „ez az új helikopter kapcsolatban állhat a korábban bemutatott tiltrotorral, és valószínűleg kis- vagy közepes méretű technológiai demonstrátorok a következő generációs konfigurációkhoz, hasonlóan az amerikai Future Vertical Lift (FVL) programhoz.”

Joe továbbá hozzátette, „a kompozit helikoptert a Chengdu Aircraft Industry Group (CAIG) építheti, amely a kínai Aviation Industry Corporation (AVIC) leányvállalata. Ezzel szemben a tiltrotort a Hafei Aviation Industry, a Harbin Aircraft Industry Group (HAIG) leányvállalata építheti.”

A helikopter karcsú formájú, a nagyobb sebességre optimalizált, két négylapátos, ellentétes irányban forgó koaxiális főrotorral és a hátsó tolórotorral rendelkezik. A tolórotor a nagy hátsó vezérsíkok és az alsó farokrúd mögé van szerelve, ami a farokkerék rögzítési pontjaként is szolgál. A főfutómű a kabin mögött egy forgatható mechanizmussal húzódik vissza.

Az első képek alapján a helikopter jobb oldalán egy kiemelkedés látszik, ami a főrotor tengelyénél kezdődik, és a hajtómű kimenetéig tart. Nem egyértelmű, hogy van-e kabin a főfutómű mögötti és a főrotor alatt elhelyezett területen, mivel a fotók minősége nem engedi a részletek pontos megfigyelését.

Korábban, a The Aviationist beszámolt a Sikorsky S-97 Raiderről, amely szintén két koaxiális, ellentétesen forgó főrotorral és egy faroktolóval rendelkezik. Ez a gép a 2005-ben indult X2 demonstrátor 20 éves fejlesztésének eredménye, amely a Sikorsky által a 70-es években kidolgozott Advancing Blade Concept elvén alapult. A cél a helikopterek sebességének jelentős növelése volt, amelyet a főrotor előremenő lapátjának felhajtóerő-termelése révén értek el, miközben a hátramenő lapát terhelése csökkent. Az X2 technológia demonstrátora bizonyította a koncepció hatékonyságát és életképességét, amely végül az S-97 Raider megalkotásához vezetett.

A The Aviationist cikke felhívja a figyelmet arra is, hogy a Future Vertical Lift (FVL) program keretében az amerikai hadsereg tiltrotorral és kompozit helikopterrel versenyeztette a jövőbeni hosszú hatótávolságú csapatszállító repülőgépet (FLRAA), amely a jelenlegi UH-60 Black Hawk helikopterek egy részét váltaná le. A tiltrotor győzött, a Bell V-280 Valor alapjain, amelyből a jövő MV-75 készül.

A kínai tervekről a következő generációs helikopterek kapcsán nincsenek hivatalos információk, azonban a tiltrotor és a kompozit helikopter demonstrátorainak közel egy időben történő megjelenése arra utalhat, hogy a kínai hadsereg a helikopter-technológiák állapotát vizsgálja a jövőbeni alkalmazásokhoz. Az ilyen gépek növelnék a kínai helikopterflotta hatótávját és sebességét, ami a katonai alkalmazásban gyorsabb és távolabbi csapat- és anyagszállítást tenne lehetővé.

Jelenleg Kína nem lát sürgető szükséget gyors és nagy hatótávolságú helikopterre a csapat- és anyagszállításban, ám a PLA Haditengerészete úgy tűnik, érdeklődik a kék vízi műveletek kiterjesztése iránt, így az új technológiák vizsgálata jelezheti, hogy a közeljövőben változások várhatók.