Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Elektromos rollert használ? Ezt fontos tudnia

Továbbra sem követi a KRESZ az új közlekedési eszközöket.

...svg content...Fotó: Unsplash
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

A jelenlegi KRESZ kifejezetten tiltja lakott területen belül az elektromos rollerezést kerékpárutakon, kerékpársávokon – írja a totalcar.hu. A portál egyik olvasójának esetét vázolja fel, aki a Mogyoródi út kerékpárútján haladt elektromos rollerével a Hungária körút felől.

Az egyik – STOP táblával ellátott – keresztutcából kihajtó autóstól viszont nem kapta meg az elsőbbséget. Az autós megállt ugyan, de nem észlelte rollerest, emiatt kihajtott elé. Az ütközést már nem lehetett elkerülni. Személyi sérülés szerencsére nem történt, az autós pedig vállalta a rollerben keletkezett károk megtérítését, így rendőrt sem hívtak. Az első jogi csavar itt lepte meg az olvasót: a károk megtérítésének vállalása nem azonos a baleset okozásáért való felelősség elismerésével. Utóbbit pedig egyik fél sem vállalta magára. Soron kívül Korlátozottan ugyan, de újraindult a vasúti közlekedés a Déli pályaudvaron

A „baleseti kék-sárga” kitöltése sem jelenti azt, hogy a biztosító automatikusan fizet! Ha később úgy ítélik meg, hogy a felelősség kérdése nem tisztázott, megtagadhatják a kifizetést – emelik ki. Kék-sárga bejelentő nem készült, a rolleres kárát nem térítette meg az autós, így rendőrséghez fordult, és bejelentette a balesetet. A hatóság döntése eléggé meglepte: nem csak az autóst bírságolták meg az elsőbbségadási szabályok megsértése miatt, hanem őt is. A rendőrség szerint ugyanis nem is használhatta volna a kerékpársávot az elektromos rollerével. Az autós azzal érvelt: ha szabálytalanul használja a rolleres a kerékpárutat, elsőbbség sem illeti meg. A rendőrség erre a felvetésre nem reagált – derül ki a cikkből.

Az elektromos rollert a KRESZ nem nevesíti

Az elektromos rollert a KRESZ nem nevesíti, a joggyakorlat pedig – jogi előírás és magyarázat hiányában – segédmotoros kerékpárként kezelheti csak ezeket a járműveket. Korábban a Belügyminisztérium (2019) és az Országos Rendőr-főkapitányság (2022) is megerősítette ezt nem hivatalos állásfoglalások formájában.

A KRESZ szerint: „Kerékpárút”; a tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos – magyarázzák.

A kerékpársávon csak kerékpárral szabad közlekedni – az egyirányú forgalmú úton kijelölt kerékpársáv kivételével – az úttest menetirány szerinti jobb oldalának haladási irányával azonos irányban. Lakott területen a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni nem szabad – részletezi a portál. Mivel a jogszabály – egyelőre – nem ismeri az e-roller fogalmát, kiterjesztően sem engedi értelmezni a kerékpárútra-sávra vonatkozó szabályokat. Azaz: lakott területen kerékpárúton és kerékpársávon csak kétkerekű kerékpárral megengedett a közlekedés, kivétel pedig nincs. Az előkészítés alatt álló új KRESZ várhatóan megoldja majd ezt a problémát is, reagálva a közlekedők valódi igényeire és lassan évtizedes gyakorlatára – jegyzik meg.

A jelenlegi szabályozás szerint az e-rollereseknek közlekedés szempontjából a segédmotoros kerékpárra (robogó) vonatkozó szabályokat kell követni. Azok alapján az elektromos rollert járdán nem lehet használni, bicikliúton és kerékpársávon is csak lakott területen kívül.

A szabályos e-rollerezéshez kötelező a bukósisak használata, az érvényes vezetői engedély, tilos az alkoholos befolyásoltság és már KGFB-t is kell kötni a legtöbb nagy e-rollerre, utast szállítani pedig tilos – olvasható. Korábban arról is beszámoltunk, hogy akár családtagok is taníthatják majd a vezetést az új KRESZ-szabályok szerint. A Közlekedési Minisztérium új javaslatokat dolgoz ki a KRESZ megújítására, melyek között ott szerepel a családtagok által végzett vezetésoktatás lehetősége és az utánképzési rendszer átalakítása is.