Egy szektor, amit a koronavírus nemhogy megtépázott, hanem az egekbe repített
A koronavírus-járvány hatalmas sokkot jelentett a globális gazdaságnak, számos szektort megbénított és térdre kényszerített, mások jobban megúszták, de így is óriási veszteségeket szenvedtek.
A koronavírus-járvány hatalmas sokkot jelentett a globális gazdaságnak, számos szektort megbénított és térdre kényszerített, mások jobban megúszták, de így is óriási veszteségeket szenvedtek.
Ilyennek tekinthető a hagyományos kis- és nagykereskedelem is, amely szektorban több ezer embert bocsátottak el a pandémia hatására. A globális ellátólánc megbénulásával nehézkessé vált az áruszállítás, egyes helyeken pedig a hatóságok által elrendelt vesztegzárak keretében történő bezáratás jelentette az utolsó szúrást.
Ezzel szemben a kereskedelem és a vásárlás soha nem látott virágzását éli, amelyeket a számokból lehet a legszemléletesebben kiolvasni. A Kantar pénzügyi tanácsadó cég friss elemezése szerint a pandémia olyan szinten átformálta a vásárlási szokásokat, hogy a nemzetközi e-kereskedelem a második negyedévben 41%-kal nőtt meg, de egész évben is 22 százalékos növekedésnek örvendhet.
Érdekes összehasonlítási szempont a munkaerő kérdése is, ami augusztus 18-án nyilvánult meg a legélesebben: míg az egyik legnevesebb brit kereskedelmi vállalat, a Marks & Spencer 7000 dolgozót bocsátott el, addig néhány órával később az Amazon bejelentette, 3500 új munkát teremtettek az Egyesült Államokban.
A szintén brit székhelyű, Magyarországon is prominens piaci pozícióval rendelkező TESCO éppen a két forma között próbál aranyközepet találni, a pandémia alatt például nagyon erősen ráfeküdtek az online kereskedelemre, elmondásuk szerint az erős online növekedési terveik végeredményeképpen 16 000 állandó munkahelyet kívánnak teremteni.
Ne hagyd ki:
Tagadhatatlan trend, hogy a kereskedelem villámgyors mértékben digitalizálódik, melynek egyik éllovasa az Amazon, amelynek az év második felére sikerült megduplázni az eddig sem alacsonynak nevezhető profitjait. Ez az alapító, Jeff Bezos becsült magánvagyonában is megnyilvánul, ugyanis az Amazon-vezérnek már 200 milliárd dolláros vagyona van a Forbes Real-Time listája szerint.
A Kantar elemzése továbbá kitért arra is, hogy olyan nagy piacokon, mint az Egyesült Királyság, Franciaország, Spanyolország vagy Kína, az online kereskedelem átlagos piaci részesedése 8.8 százalékról 12.4 százalékra emelkedett a 2020-as év második negyedévére. Kína esetében hozzáteszik, a globális e-kereskedelem vásárlóinak negyedét már ők képzik.
Ez a trend már a koronavírus-járvány előtt elkezdődött, viszont a meggyorsulása ennek köszönhető. Valamennyi piaci szereplő kezdi megérteni, hogy megkerülhetetlen az online kereskedelem, és a Kantar elemzői szerint ez a hatalmas csapás különösen nagy sebet ejtett a „nem ételt árusítani, fizikai árusításra fókuszáló kereskedelmi entitásokon”.
A növekvő piaccal pedig növekvő befektetések is járnak, szemmel láthatóan megnövekedtek a befektetések az online kereskedők irányába. Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter például bejelentette, „több száz millió eurónyi támogatást tesznek elérhetővé különböző támogatások formájában, hogy a cégek ráléphessenek a digitalizáció útjára”.
Természetesen az online tér duzzadása a valós tér zsugorodásával jár, amely több ezer ember munkájába került. A valós térben is tetten érhető a digitalizálódás, elég csak az önkiszolgáló kasszákra gondolni, mely szintén beszántja a munkahelyeket. Ilyen tekintetben a gépesítés a 21. század egyik legnagyobb kihívása, valamint azon emberek számára biztosítani valamiféle munkát, akiknek pont egy gép vette el azt.
Ne hagyd ki: