Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Drága lett a tengeri áruszállítás, a negatív behatás az élelmiszerek árán is megérződhet

A tengeri szállítmányozás díja extrém módon megemelkedett, amíg tavaly nyáron egy konténer elszállítása 3 ezer dollárba került, ma már 20 ezer dollárba is kerülhet.

...svg content...Unsplash
Külföld
Author image

Kulcsár Péter

Szerkesztő
TÉMÁK

A fuvardíj-emelkedés először az alacsony hozzáadott értékű árukra gyakorolt kedvezőtlen hatást, amelyeknél kicsi az árrés (pl.: hűtőgépek). Manapság azonban már erősen kihat a jelentős hozzáadott értékű áruk szállítására is – írta az MTI.

Ez az extrém növekedés az úgynevezett „bullwhip-effect-tel”, azaz ostorcsapás-hatással magyarázható. Az angol kifejezés a végső fogyasztótól távolodva, az erőteljesen változó kereslet által az ellátási láncra gyakorolt növekvő nyomásra utal – magyarázta Henrik Gergely az iBanFirst számlamenedzsere. Soron kívül Nagyar Márton a romániai életszínvonalról: „A románok sehol nincsenek hozzánk képest”

Jelen esetben a vállalatok csökkentették a megrendeléseiket a pandémia alatt, a beszállítókra pedig ez hatványozottabban volt érvényes. A helyzetet még súlyosbították a kikötőkben kialakult, korábban nem tapasztalt torlódások, illetve az olyan akut közlekedési problémák, mint a 2021. március végén történt eset, amikor a Szuezi-csatorna bedugult és sok konténer nem tudott eljutni a rendeltetési helyére.

Részlegesen fennakadás tapasztalható az ellátási láncban 2021 január óta, azaz a Brexit óta, ez a megállapítás azonban kizárólag nagyon speciális áruk esetében igaz, például az autóvilágításhoz szükséges alkatrészeknél.

Az új vámszabályok és jogszabályok miatt előfordul, hogy néhány nap helyett három hetet kell várni egy Egyesült Királyságból érkező árura. Ugyanakkor csak helyi szinten lehet tapasztalni ezeket a problémákat és a bullwhip-hatáshoz képest igen elenyésző negatív hatást gyakorolnak az ellátási láncra.

A szakértők egyetértenek abban, hogy még korántsem értek véget a világ ellátási láncaival kapcsolatos feszültségek. Az sem zárható ki, hogy a pandémia a jövőben további fennakadásokat okoz.

Egy hónapja, 2021 júniusában Kína például úgy döntött, hogy a Covid-megbetegedések miatt ideiglenesen bezárja a világ harmadik legnagyobb konténertermináljaként számon tartott sencseni bázist, ez pedig több hetes késéshez vezetett a szállítmányozásban, így tovább emelkedtek az Európába és az Amerikai Egyesült Államokba irányuló szállítás költségei. Ez azt jelenti, hogy a tengeri áruszállítás megfizethetetlenül magas díja az elkövetkezendő hónapokban is komoly nehézséget jelent a vállalatoknak.

Az árrobbanás az inflációs nyomásra is kedvezőtlenül hat, amely szintén komoly terheket ró a vállalatokra a gazdasági újranyitás szakaszában. Így 2021 év vége, vagy inkább 2022. első negyedéve előtt biztosan nem kerül vissza a normál kerékvágásba a nemzetközi kereskedelem – tette hozzá Henrik Gergely.

Nagy Mártont idegesíti, amikor a reptér visszavásárlását kritizálják

Nagy Márton nagyon is elégedett a Liszt Ferenc Repülőtér visszavásárlásával, amit aranytartaléknak is tart.