Dánia 2025-től zöld adót vet ki a légi utasokra
Az új intézkedés alól egyedül a tranzitjáratok mentesülnek.
Mint kiderült, a dán parlament pénteken elfogadta, hogy a légiközlekedés zöld átállásának felgyorsítása érdekében az utasoknak különadót kelljen fizetniük a nem megújuló üzemanyagot használó járatokon. A kormány egyúttal azt is közölte, hogy a különadót fokozatosan, 2025-től vezetik be – szúrta ki a VG a Reuters beszámolóját.
Hozzáteszik, a kormány novemberben javasolta, hogy a légi közlekedésre különadót vessenek ki, hogy ezzel finanszírozzák az iparág zöld átállását, amellyel 2030-ra minden belföldi járat 100 százalékban fenntartható üzemanyagokat használna. Ezáltal az utasoknak Európán belül 50, középtávú járatoknál 310, az interkontinentális járatokon pedig 410 koronányi adót kell fizetniük.
Mindez az adóügyi minisztérium közleményéből derült ki, amelyben azt is leírták, hogy az új rendszer 2030-ig lesz bevezetve, és egyedül a dán repülőtereken áthaladó tranzitjáratok mentesülnek alóla. A lap megjegyzi, egy tanulmány szerint a légiközlekedés 3,5 százalékkal járul hozzá az éghajlatváltozáshoz.
Illetve arról is érdemes szót ejteni, hogy 2021 októberében a nemzetközi légitársaságok elvállalták, hogy 2050-re kibocsátásmentessé válnak. Ezt a kötelezettségvállalást gyorsított hatékonysági intézkedések, energiaátállási kezdeményezések és innováció végrehajtásával érnék el, amit azonban a világ kormányainak és az utasoknak kell finanszírozniuk.
A VG emlékeztet, a 2050-ig megvalósítandó nettó szén-dioxid-kibocsátás nullára csökkentése nemcsak a légiközlekedési ágazat számára kulcsfontosságú, hanem összhangban van a Párizsi Megállapodás azon célkitűzésével is, hogy a globális felmelegedést 1,5 fokra korlátozzák.