Csökkkent a Tesco forgalma a koronavírus-járvány kitörése óta
A brit kiskereskedelmi hálózat közép-európai részlege is megszenvedte a covid-járvány negatív gazdasági hatásait.
A Londoni Értéktőzsdén közzétett, 132 oldalas előzetes beszámoló szerint a csoportszintű étékesítés a 2019-2020-ban mért 49,9 milliárd fontról 7 százalékkal 53,4 milliárd fontra (22 300 milliárd forintra) emelkedett, az adózás előtti csoportszintű eredmény azonban 19,7 százalékkal 825 millió fontra csökkent.
A szerdai eredményjelentés szerint a Tesco közép-európai hálózatának külön mért, éves csoportszintű működési eredménye folyó árfolyamon, kivételes tételek nélkül kalkulálva 29,5 százalékkal 124 millió fontra esett az elmúlt pénzügyi évben.
A beszámoló szerint a Magyarországon tavaly bevezetett kiskereskedelmi adó 25 millió fontnak megfelelő tétellel terhelte a Tesco elszámolt térségi eredményét.
Magyarországon a Tesco a szerdai londoni beszámoló szerint 545,41 milliárd forint – 396,40 forint/font egész éves átlagos árfolyammal számolva 1,376 milliárd fontnak megfelelő – bevételt ért el.
Változatlan árfolyamon számolva a közép-európai térségben 0,6 százalékkal 3,9 milliárd fontra csökkent az értékesítés éves összevetésben. A Tesco szerint a visszaesés okai között szerepelt, hogy a fogyasztókat a közép-európai országokban a koronavírus-járvány miatt a helyi, lakóhelyükhöz közeli boltok felkeresésére biztatták a hatóságok, és az élelmiszeren kívül általános áruválasztékot érintő korlátozások miatt is csökkent a nagy Tesco-áruházak látogatottsága.
A Tesco a térség országai közül a mostani, 2021-2022-es pénzügyi évtől Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában van jelen, miután lengyelországi érdekeltségét eladta.
A cég tavaly nyáron jelentette be, hogy a dániai központú, Lengyelországban már jelenlévő Salling Group A/S kiskereskedelmi hálózatnak adja el 301 lengyelországi boltját az érdekeltséghez kapcsolódó elosztó központokkal és a helyi igazgatósági irodával együtt.
A 181 millió euró értékű készpénzes tranzakció idén márciusban zárult. Sir Dave Lewis, a Tesco akkori vezérigazgatója – aki szeptemberben távozott a cég éléről – az ügylet tavaly júniusi bejelentéséhez fűzött nyilatkozatában közölte: a Tesco jelentős előrelépést ért el közép-európai üzlethálózatában, de Lengyelországban folyamatos piaci kihívásokkal kellett szembenéznie.
Lewis szerint a lengyel üzletág eladása lehetővé teszi, hogy a Tesco a magyarországi, csehországi és szlovákiai üzleti tevékenységére összpontosítsa figyelmét, annál is inkább, mivel a cégnek ezekben az országokban erősebb a piaci pozíciója és jók a növekedési kilátásai.