Csaknem hárommillió percet késtek tavaly a MÁV vonatai
Ezzel megdöntötték a 2017-es rekordot, régóta ez a legrosszabb eredmény.
Örökös témát szolgáltat idehaza a közösségi közlekedés, így a MÁV is, melytől a Telex kérte ki az elmúlt évek késési adatait, amiből az elmúlt éveket nézve egyre romló tendencia rajzolódik ki. Habár a koronavírus idején valamelyest visszaszorultak a késések, 2023-ban még a hat évvel azelőtti rekordot is sikerült alulmúlni.
Mindez számokban annyit takar, hogy a tavalyi évben mintegy hárommillió percet, azaz 5 év 7 hónapot késtek a MÁV járatai, ennek kapcsán pedig az is fontos részlet, hogy a statisztikába csak a 6 percnél hosszabb késéseket számolják bele, emellett a pótlóbuszos szállítások sem számítanak bele.
Ha a 2022-es adatokhoz viszonyítjuk a tavalyiakat, úgy mintegy 1,2 évnyi késést „szedtek össze” a vonatok, a szintén növekedő teljes menetidőhöz mért százalékos bontást nézve ugyanakkor valamivel kedvezőbb a helyzet, 0,63%-os a romlás, a 3,23% viszont még így is messze van a 2020-as évtől, amikor 1,95%-ra esett vissza a mutató.
A tendencia okai nem csupán a gyakori műszaki problémáknak, így a pályahibának, a biztosítóberendezés meghibásodásának, sorompóhibának, hanem a sebességkorlátozásoknak, valamint a baleseti helyszíneléseknek is köszönhető – utóbbi 2-3 órás pályazárat is eredményezhet.
Emellett a vonatok késései hatással lehetnek egymásra, ugyanis a csatlakozások megvárása is növeli a csúszás idejét. A MÁV magyarázata szerint a szomszéd vasúttársaságok átvett késése, valamint az időjárási viszontagságok is hátráltató tényezőként vannak jelen.