Az alábbiakban csokorba gyűjtöttük a COP27 legfontosabb eredményeit és témáit, melyek remélhetőleg a korábbiaknál hangsúlyosabbak lesznek a jövőben az éghajlatváltozás pusztító hatásai nyomán.
A fejlődő országok idestova három évtizede kérnek pénzügyi támogatást veszteségeik és a károk fedezésére, hiszen a szélsőséges időjárás okozta pusztítás rajtuk kívül álló ok, mégis ezen országok fizikai és társadalmi infrastruktúrája megy tönkre.
Az országok ismételten finanszírozást kértek a fejlett országoktól, ami szükséges az infrastruktúra megmentéséhez és az elpusztított területek újjáépítéséhez, a financiális alapról való megállapodás elérése pedig egy rendkívül fontos mérföldkő.
A neheze azonban csak most jön: ezt a pénzügyi alapot ugyanis létre kell hozni, és bizony fel kell tölteni pénzzel. Arról ismételten nem született megállapodás, hogy hogyan történjen a finanszírozás, ahogy arról sem, hogy ki rakja bele a pénzt.
A 2015-ös párizsi megállapodás két klímacélt fektetett le: az egyik, hogy a hőmérsékletet az iparosodás előtti szinthez képest „jóval 2 Celsius-fok alatt” kell tartani, és további erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy a globális felmelegedés mértéke 1,5 fok alatt maradjon.
A tudomány azonban azóta már megállapította, hogy a 2 fok nem biztonságos, így a tavalyi COP26 klímacsúcson az országok megállapodtak abban, hogy maradnak a 1,5 fokos célnál.
Hiába a megbeszélés, hiszen az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére vonatkozó kötelezettségvállalásaik túl gyengék voltak ahhoz, hogy a 1,5 fokos határon belül maradjanak.
A COP27 klímacsúcson azonban egyes országok még a 1,5 fokos céltól is el akartak állni, s bár ez süket fülekre talált, mégis kivették a megállapodásból azt az állásfoglalást, mely szerint a kibocsátások 2025-re érhetik el negatív csúcspontjukat.
A COP27 után kiadott összefoglaló dokumentumban szerepel egy rendelkezés, mely az „alacsony kibocsátású energia” ösztönzéséről szól: ez ebben a formában sok mindent jelenthet, kezdve szél- és naperőművekkel, az atomreaktorokon át egészen a szén-dioxid-leválasztással és -tárolással felszerelt széntüzelésű erőművekig.
Többféleképpen értelmezhetjük tehát ezt az állásfoglalást, így akár a gázra is vonatkozhat, hiszen annak kibocsátása jóval alacsonyabb, mint a széné, ám azt is hozzá kell tenni, hogy még mindig jelentős fosszilis tüzelőanyagnak minősül.
A klímacsúcsra több ország, főként az afrikai országok – melyek komoly mennyiségű kiaknázható tartalékkal rendelkeznek – olyan reményekkel érkeztek, hogy jövedelmező gázüzleteket köthetnek az erre vevő országokkal. Erről azonban egyelőre nem esett szó.
A tavalyi csúcson a szénfelhasználás fokozatos csökkentéséről született egy megállapodás, ám az idei volt az első alkalom, hogy a fosszilis tüzelőanyagokról szóló állásfoglalás ténylegesen bekerült a végleges szövegbe.
Az idei klímacsúcson pár ország – élükön Indiával – még ennél is tovább akart menni, nevezetesen, az összes fosszilis tüzelőanyag fokozatos leállítására vonatkozó kötelezettségvállalást kívántak felvetni és eszközölni, azonban az éjszakába nyúló heves viták végén nem sikerült megállapodásra jutni.
A Világbank jelenlegi működése kapcsán egyre több fejlett és fejlődő ország követel azonnali változtatásokat, épp úgy, ahogy a közfinanszírozású pénzügyi intézmények esetében. Úgy vélik ugyanis, hogy nem voltak képesek biztosítani a szükséges finanszírozást ahhoz, hogy segítsék a szegény országokat az éghajlatváltozás hatásaihoz történő alkalmazkodásban.
Az idei klímacsúcson megvitatták, hogyan lehetne feltőkésíteni a fejlesztési bankokat oly módon, hogy azok jelentősen több támogatást nyújthassanak a fejlődő országoknak. Nicholas Stern éghajlat-politikai közgazdász és szakértő becslései szerint a fejlődő országoknak 2030-tól éves szinten 2,4 milliárd dollárra lesz szükségük ahhoz, hogy túléljék a klímaválság okozta pusztítást.