Egyszerűbb lehet a buszsofőr képzés elvégzése, de kockázattal is járna
Államilag finanszírozott képzésre és a szakma vonzóbbá tételére lenne szükség a fiatalok körében, de a jelentkezők alsó korhatárának csökkentése nem biztos, hogy a legjobb ötlet.
Mint ismeretes, a kormány jelenleg azon dolgozik, hogy a B kategóriás (személyautó)jogosítvány megszerzése után ne kelljen megszerezni a C kategóriás (teherautó) engedélyt is, mielőtt még valaki a D kategóriás, buszsofőr képzésbe is belevágna.
Ennek célja, hogy enyhüljön a sofőrhiány, a képzés elvégzése pedig akár két hónnappal gyorsabb, illetve sokkal olcsóbb legyen, bár a jelentkezők alsó korhatárának 18 évre történő csökkentése is felmerült korábban, ami szintén javíthatna a kialakult helyzeten.
A C kategória képzési és vizsgadíjakkal együtt akár 400-500 ezer forintba kerül, a D kategória pedig további 450-500 ezerbe, bár az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szerint az előbbi elhagyásával az utóbbi kissé drágulni fog, de az összköltség határozottan kevesebb lesz.
Egy jogszabály kevés lehet a probléma megoldásához
Majd az ÉKM felhívta a figyelmet, hogy az új rendszerben tartott képzésen való részvételre csak a módosítások hatályba lépése után lesz lehetőség, illetve miután a közlekedési hatóság kihirdeti az új tantervi és vizsgakövetelményeket.
Erre vonatkozóan a minisztérium csak annyit árult el a Telexnek, hogy a jelentkezők a jövőben a rutinfeladatok gyakorlásakor tanulhatják majd a korszerűsített járműellenőrzési és üzemeltetési tananyagot is.
Ám Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára szerint ez kevés a probléma megoldásához, hiszen régóta nincs államilag finanszírozott képzés, a sofőrszakma pedig nem elég vonzó a fiataloknak, de ha mégis, sokan inkább külföldre mennek.
Emellett úgy látja, veszélyes lehet, ha valaki túl fiatalon kerül egy busz volánja mögé, s ezzel Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus is egyetértett, aki hozzátette, számtalan kutatás bizonyította, hogy a 18–25 év közötti fiatal sofőröknél a legmagasabb a relatív baleseti arány.