Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21
Dollár
359,89 Ft
Euró
390,75 Ft
Font
463,24 Ft
Bitcoin
67,550 $

Budapest-bérlet ügy: újabb fordulat történt, módosították a megállapodást

Mint kiderült, a BKK, a Volánbusz Zrt. és a MÁV–HÉV Zrt. január 17-én módosította azt a szerződést, amelyet még tavaly december 29-én kötöttek a Budapest-bérletekkel kapcsolatban.

...svg content...Fotó: MTI/Lakatos Péter
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

Ahogy arról már több cikkben is beszámoltunk, a kormány és a budapesti önkormányzat között tavaly év vége óta húzódik az, hogy egy lejárt szerződés tükrében érvényesek maradnak-e a Budapest-bérletek az agglomerációs közlekedésben. A három érintett fél – a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a Volánbusz Zrt. és a MÁV–HÉV Zrt. – még december 29-én írt alá egy megállapodást, amely lényegében kimondja, hogy (a lejárt szerződés ellenére) 2024 márciusától is lehet használni a Budapest-bérletet a járatokon. A 24.hu szerint ezt a szerződést módosították most a felek – szúrta ki az Index. Kifejtik, a lapnak a BKK azt írta, a változtatás legfontosabb pontja, hogy a megállapodás az úgynevezett közbeszerzési értékhatár elérését követően is érvényben marad.

A decemberi szerződés ezzel kapcsolatban még azt mondta ki, hogy „a közszolgáltatók szolgáltatás-megrendelésére vonatkozó nemzeti közbeszerzési értékhatárának elérését követően a szolgáltató a vonatkozó szolgáltatás nyújtását a továbbiakban minden további jogi aktus nélkül megszünteti”. A BKK szerint ez „rövid időn belül” bekövetkezhetett volna, de a mostani módosítással ez a probléma megoldódott. A közlekedési vállalat azt is megjegyezte, hogy a jelenleg érvényes szerződésben nincs nyoma annak, hogy a Budapest-bérletek csak átmenetileg, legfeljebb március 1-ig maradnak érvényesek a külvárosi, elővárosi járatokon.

„A tavaly december 29-én megkötött, 2024. január 17-én módosított megállapodás mindaddig hatályban marad, amíg azt a felek közös megegyezéssel nem szüntetik meg, vagy azt bármelyik fél 30 napos határidővel nem mondja fel. Ilyen felmondásra sem a Volánbusz Zrt., sem a MÁV–HÉV Zrt. részéről nem került sor” – írták, hozzátéve, hogy a szolgáltatás a megállapodás szerint mindaddig érvényben marad, ameddig a Közlekedési Minisztériumnak és a budapesti önkormányzatnak nem sikerül rendeznie a vitát. De az ügyben a lap a MÁV-ot is megkereste, ahonnan a módosított megállapodással kapcsolatos kérdésekre úgy válaszoltak: március 1-jéig nem lesz változás sem a „díjtermékek felhasználhatóságában”, sem az agglomerációs közlekedés rendjében.

Mindemellett arra is kitértek, hogy „a március 1-jét követő időszakban – a kormány és a főváros közötti tárgyalás nyomán létrejövő – új megállapodás határozza meg a bérletek és menetjegyek elfogadását, valamint a szolgáltatók közötti együttműködés kereteit. Ezek a tárgyalások jelenleg is zajlanak.” Arra viszont már nem tértek ki, hogy mi történik március 1-je után akkor, ha addig nem születik megállapodás a kormány és a főváros között. Ám az ügy még ennél is bonyolultabb, ugyanis a két vállalat között két egyezség is érvényben van.

Az egyik egy 2010-es szerződés, amelynek értelmében a Budapest-bérletet a MÁV és a Volán járatain (a főváros területén belül) el kell fogadni, és ezt a szerződést csak 90 napos rendes felmondással lehet megszüntetni. A HÉV-ek helyzetét viszont egy másik, 2016-os megállapodás szabályozza, és az valóban megszüntethető lenne 30 nap alatt. A kormány és a főváros közti egyezséggel kapcsolatban Lázár János még január 9-én tett ajánlatot, amelyre Karácsony Gergely úgy reagált, hogy az irány jó, de néhány dologról még meg kell egyezniük. Továbbá leszögezte, „egyetlen budapesti sem járhat rosszabbul”.

Magyar minisztereket szankcionálhatnak az Európai Parlamentben

Az Európai Parlament bizottságai várhatóan nem kérik fel a magyar minisztereket az elnökségi prioritások ismertetésére, ami példa nélküli lépés az EU történetében.