Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,06 Ft
Euró
391,88 Ft
Font
458,20 Ft
Bitcoin
62,420 $

Budapest-bérlet ügy: újabb fordulat történt, módosították a megállapodást

Mint kiderült, a BKK, a Volánbusz Zrt. és a MÁV–HÉV Zrt. január 17-én módosította azt a szerződést, amelyet még tavaly december 29-én kötöttek a Budapest-bérletekkel kapcsolatban.

Fotó: MTI/Lakatos Péter
Belföld

Koós Alexandra

Szerkesztő

Ahogy arról már több cikkben is beszámoltunk, a kormány és a budapesti önkormányzat között tavaly év vége óta húzódik az, hogy egy lejárt szerződés tükrében érvényesek maradnak-e a Budapest-bérletek az agglomerációs közlekedésben. A három érintett fél – a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a Volánbusz Zrt. és a MÁV–HÉV Zrt. – még december 29-én írt alá egy megállapodást, amely lényegében kimondja, hogy (a lejárt szerződés ellenére) 2024 márciusától is lehet használni a Budapest-bérletet a járatokon. A 24.hu szerint ezt a szerződést módosították most a felek – szúrta ki az Index. Kifejtik, a lapnak a BKK azt írta, a változtatás legfontosabb pontja, hogy a megállapodás az úgynevezett közbeszerzési értékhatár elérését követően is érvényben marad.

A decemberi szerződés ezzel kapcsolatban még azt mondta ki, hogy „a közszolgáltatók szolgáltatás-megrendelésére vonatkozó nemzeti közbeszerzési értékhatárának elérését követően a szolgáltató a vonatkozó szolgáltatás nyújtását a továbbiakban minden további jogi aktus nélkül megszünteti”. A BKK szerint ez „rövid időn belül” bekövetkezhetett volna, de a mostani módosítással ez a probléma megoldódott. A közlekedési vállalat azt is megjegyezte, hogy a jelenleg érvényes szerződésben nincs nyoma annak, hogy a Budapest-bérletek csak átmenetileg, legfeljebb március 1-ig maradnak érvényesek a külvárosi, elővárosi járatokon.

„A tavaly december 29-én megkötött, 2024. január 17-én módosított megállapodás mindaddig hatályban marad, amíg azt a felek közös megegyezéssel nem szüntetik meg, vagy azt bármelyik fél 30 napos határidővel nem mondja fel. Ilyen felmondásra sem a Volánbusz Zrt., sem a MÁV–HÉV Zrt. részéről nem került sor” – írták, hozzátéve, hogy a szolgáltatás a megállapodás szerint mindaddig érvényben marad, ameddig a Közlekedési Minisztériumnak és a budapesti önkormányzatnak nem sikerül rendeznie a vitát. De az ügyben a lap a MÁV-ot is megkereste, ahonnan a módosított megállapodással kapcsolatos kérdésekre úgy válaszoltak: március 1-jéig nem lesz változás sem a „díjtermékek felhasználhatóságában”, sem az agglomerációs közlekedés rendjében.

Mindemellett arra is kitértek, hogy „a március 1-jét követő időszakban – a kormány és a főváros közötti tárgyalás nyomán létrejövő – új megállapodás határozza meg a bérletek és menetjegyek elfogadását, valamint a szolgáltatók közötti együttműködés kereteit. Ezek a tárgyalások jelenleg is zajlanak.” Arra viszont már nem tértek ki, hogy mi történik március 1-je után akkor, ha addig nem születik megállapodás a kormány és a főváros között. Ám az ügy még ennél is bonyolultabb, ugyanis a két vállalat között két egyezség is érvényben van.

Az egyik egy 2010-es szerződés, amelynek értelmében a Budapest-bérletet a MÁV és a Volán járatain (a főváros területén belül) el kell fogadni, és ezt a szerződést csak 90 napos rendes felmondással lehet megszüntetni. A HÉV-ek helyzetét viszont egy másik, 2016-os megállapodás szabályozza, és az valóban megszüntethető lenne 30 nap alatt. A kormány és a főváros közti egyezséggel kapcsolatban Lázár János még január 9-én tett ajánlatot, amelyre Karácsony Gergely úgy reagált, hogy az irány jó, de néhány dologról még meg kell egyezniük. Továbbá leszögezte, „egyetlen budapesti sem járhat rosszabbul”.

Egy év alatt megduplázódott a kanyarós megbetegedések száma

Kutatók mutattak rá egy riasztó tendenciára: globálisan megfigyelhető volt, hogy egy év leforgása alatt szinte megduplázódott a kanyarós megbetegedések száma.