Az Instagram “súlycsökkentő üzeneteket küld a tinédzsereknek”

Fotó: Unsplash/Solen Feyissa
not image

Borbély Fanni

2021. július 23. - 22:38

A kutatók szerint a tinédzser felhasználók minimális interakciói is kiválthatják a vékony testű lányok és fogyókúrás képek áradatát.

Az Instagram algoritmusai a fogyókúrás tartalmak áradata felé terelik a tizenéves lányokat, akik akár csak rövid ideig is kapcsolatba kerülnek a fitneszhez kapcsolódó képekkel – derült ki egy új kutatásból, amelynek célja az volt, hogy újraalkotja a közösségi hálózatokon tapasztalható gyermekkori élményt.

A kutatók a “mystery shopper” technikát alkalmazva egy sor Instagram-profilt hoztak létre, amelyek valódi gyerekeket tükröztek, és ugyanazokat a fiókokat követték, mint az önkéntes tinédzserek. Ezután elkezdtek lájkolni egy maroknyi posztot, hogy lássák, milyen gyorsan tolja a hálózat algoritmusa a potenciálisan káros anyagokat az oldal “felfedezés” fülre, amely kiemeli azokat az anyagokat, amelyek a közösségi hálózat szerint tetszhetnek a felhasználónak.

Az egyik fiók, amelyet egy 17 éves lány nevében hoztak létre, egy sportruházatmárka egyetlen, fogyókúráról szóló posztját lájkolta, amely az Instagram “felfedezés” fülén jelent meg. Ezután egy olyan fiókot követett, amelyet azután javasoltak neki, hogy az egy “fogyás előtti és utáni utazásról” készült fotót posztolt.

Ez a két cselekedet elég volt ahhoz, hogy gyökeresen megváltozzon az Instagramon a kamaszlánynak javasolt anyag. A kutatók azt találták, hogy a “felfedezés” feedjében hirtelen lényegesen több olyan tartalom kezdett megjelenni, amely fogyókúrás utazásokkal és tippekkel, testmozgással és testformálással kapcsolatos. Az anyagokban gyakran szerepeltek “feltűnően karcsú, és egyes esetekben látszólag szerkesztett/torzított testformák”.

Amikor a kísérletet – amelynek során naponta csak néhány percig kellett böngészni az oldalt – egy 15 éves lánynak beállított profillal újra megismételték, igen gyorsan hasonló hatás következett be. A kutatók egy valódi 14 éves fiú viselkedését is megismételték, ami azt eredményezte, hogy az Instagram “felfedező” fülét elárasztották a modellek képei, amelyek közül sokan erősen szerkesztett testalkatúnak tűntek.

Az Instagram tudta, hogy az összes fiók tinédzsereknek volt regisztrálva, és az anyagok mellett gyerekeknek szóló hirdetéseket is szolgáltatott a felhasználóknak. Ahogy arról a Guardian is beszámolt, az oldal a korábbi kritikák után nemrég elhatározta, hogy orvosolja az anorexiával kapcsolatos problémákat a keresési funkcióiban – a technológiai cég figyelmeztető címkéket helyezett el a tartalomra, beleértve az anorexiát bemutató anyagokat is.

A kutatást a Revealing Reality végezte a gyermekek szigorúbb online ellenőrzéséért kampányoló 5Rights Foundation megbízásából. Lady Beeban Kidron, aki a jótékonysági szervezet elnöke, azt mondta, hogy az olyan közösségi hálózatok, mint az Instagram által használt ajánlómotorok eredendő kialakítása súlyosbíthatja a tinédzserek szociális problémáit. Elmondta, hogy zavarja az “automatizált utak” létezése, amelyek a gyerekeket ilyen képekhez vezetik.

Az Instagramot birtokló Facebook szóvivője elmondta, hogy már most is agresszívebb lépéseket tesznek a tizenévesek biztonságának megőrzése érdekében a közösségi hálózaton, többek között megakadályozzák, hogy felnőttek közvetlen üzeneteket küldjenek olyan tizenéveseknek, akik nem követik őket.

Ugyanakkor azt állította, hogy a tanulmány módszertana hibás volt, és “egy maroknyi fiókból átfogó következtetéseket vont le az Instagramon a tinik általános tapasztalataira vonatkozóan”. Azt mondták, hogy a tanulmányban szereplő kamu tinédzserek által elérhető tartalmak nagy részét nem ajánlották, hanem aktívan keresték vagy követték, és “sok ilyen példa megelőzte azokat a változtatásokat, amelyeket azért hoztunk, hogy támogatást nyújtsunk azoknak, akik önkárosítással és evészavarokkal kapcsolatos tartalmakat keresnek”.