Az amazonasi útépítések körülbelül 2,4 millió hektárnyi erdőíráshoz vezethetnek
Egy kutatócsoport, akiknek tudósai az Egyesült Államokból, Bolíviából, Brazíliából, Svédországból, Peruból és Kolumbiából kerültek ki arra a következtetésre jutott, hogy egyáltalán nem mérték fel a gazdasági és környezeti hatásait a jelenlegi tervek között szereplő útépítési projekteknek.
A Proceedings of the National Academy of Sciences-ben publikált tanulmányban a kutatócsoport végigelemezte a potenciális hatásait mind a 75 projektnek, amit az Amazonas esőerdőjébe terveztek, és most közzétették a következtetéseiket.
Annak ellenére, hogy az Amazonas kritikus szerepet vállal a szén-dioxid megkötésében és gyakorlatilag a föld tüdejeként szolgál, a kormányok folyamatosan jóváhagynak újabb és újabb útépítési projekteket, gyakran anélkül, hogy felmérnék az ökológiai hatást, vagy akár azt, hogy gazdaságilag számottevő-e egyáltalán. Csak az előttünk álló öt évre 75 különböző ilyen jellegű projekt megvalósulása áll a küszöbön.
A kutatók kezdésnek rögtön megjegyzik, hogy az útépítések, amik nagyjából 12 000 kilométernyi hosszúságot fognak kitenni, nagyjából 27 milliárd dollárba kerülnek. Az utakat Kolumbiában, Peruban, Ecuadorban, Bolíviában és Brazíliában húzzák fel, amelyek eredeti céljuk szerint a mezőgazdaságot és az állattenyésztést pörgetnék fel. Hogy pontosan fel tudják mérni a hatásokat, a csoport húsz év távlatába terjesztette ki a jóslatait.
A kutatók továbbá azt is megemlítik, hogy ezen utak elkészüléséhez körülbelül 2.4 millió hektárnyi esőerdőt kellene kiirtani, a projektek 17%-a pedig vagy a környezeti szabályozásokat, vagy az őslakosok alapjogait sérti.
A csoport szerint az a pénz, amit az utak megépítésére fordítanak nem fog szignifikáns gazdasági hasznot hozni, éppen ellenkezőleg, legalább a fele veszteséges lehet. Ha csak ezeket a projekteket lefújnák, amik veszteséggel számolhatnak, azzal már 7.6 milliárd dollár veszteségtől menthetnék meg magukat, miközben körülbelül 1,1 millió hektárnyi esőerdőt tudnának megmenteni.
A kutatók egy sorrendet is felállítottak az alapján, hogy az utaknak milyen környezeti és társadalmi hatásuk lehet, amiből látszik, hogy ha azokat az utakat hagynák jóvá, amiknek a legkisebb hatásuk van, így is generálnának 4 milliárd dollárnyi profitot, miközben a tervezett erdőirtás mindössze 10%-a menne végbe.
A tanulmány azzal a konklúzióval zár, hogy ha pontosan felmérnék az útépítések hatásait – mind gazdasági, mind környezeti szempontokból – akkor csökkenteni lehetne a kivágott fák mennyiségét, és egy gazdaságilag is életképesebb projektet lehetne létrehozni.