Az Aldi és a Lidl magyarországi kiszorulásával a vásárlók járhatnak rosszul
Korábban már felmerült, hogy kiszorulhat hazánkból az Aldi és Lidl, a kormány ugyanis négy szektorban szeretné elérni a magyar többségi tulajdont.
Orbán Viktor miniszterelnök szerint kiskereskedelem terén erre azért van szükség, mert benyomásuk alapján a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar sikeressége azon is múlik, milyen mértékben fogadják be a kereskedők az ő termékeiket – írta a Pénzcentrum.
A lap legutóbbi elemzésében megvizsgálták, hogy vásárlók szempontjából milyen terheket róhat a háztartásokra a külföldi diszkontláncok kiszorítására.
Véletlenszerűen kiválasztottak egy magyar üzletet, a Prímát, majd összemérték az eredményt az Aldi és a Lidl kínálatával. Kiderült, hogy míg utóbbiak esetében 15-16 ezer forintot tesz ki egy átlagos nagybevásárlás, addig előbbiben 18 ezer forint feletti összeget hagyhatunk a kasszánál.
A mérésekből kifolyólag tehát a Príma 14 százalékkal drágább egy heti bevásárlásnál, mint az Aldi és a Lidl átlaga.
A kiskereskedelemben alapvetően befolyásolja a hatékonyságot a méret, vagyis amíg a magyar láncok beszerzései meg sem tudják közelíteni a nemzetközi mennyiségeket, addig nem látszik esélye annak, hogy felvegyék velük a versenyt, ehhez ugyanis legalább regionális terjeszkedésben, illetve nagy, határokon átnyúló beszerzési társulásokon keresztül vezethetne az út.
A hatékonyságbeli különbség ebben az esetben a fogyasztó pénztárcáján szinte azonnal meglátszik, így ha elüldözik a hatékony szereplőket, akkor a vásárlókkal kell megfinanszíroztatni az ebből adódó magasabb árakat.