Az Európai Bizottság kedden közzétett javaslata szerint lazítanának a járműgyártókra vonatkozó károsanyag-kibocsátási szabályokon.
A brüsszeli döntéshozók átfogó módosítást terjesztettek elő az autógyártók számára, miután az elektromos járművek értékesítésének lelassulása miatt egyre nehezebben teljesíthetők a flottaszintű kibocsátási határértékek. A kedden nyilvánosságra hozott tervezet értelmében a 2025-ös széndioxid-kibocsátási célok teljesítését nem az adott év adatai alapján, hanem a 2025 és 2027 közötti időszak átlagában vizsgálnák.
Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen, aki korábban már jelezte, hogy mozgásteret kíván biztosítani az ágazat szereplőinek, a mostani kezdeményezéssel kapcsolatban elmondta: „A mai javaslattal nagyobb rugalmasságot biztosítunk ennek a kulcsfontosságú szektornak, miközben továbbra is szem előtt tartjuk klímacéljainkat.”
A rugalmasabb szabályozás bevezetését az indokolja, hogy az autógyártók jelzése szerint akár 15 milliárd eurós bírságot is kockáztatnának az eredeti célok teljesítésének elmaradása esetén. A módosítás lehetővé teszi az iparág számára, hogy fokozatosabban alkalmazkodjon az szigorú környezetvédelmi előírásokhoz, ugyanakkor megőrizze az EU által kitűzött klímavédelmi célok megvalósításának lehetőségét.