Örülhetnek az autógyártók, az EU 180 milliárd eurós kárra készülhet szakértők szerint
Erősen lobbiztak a gyártók, puhulhat az Európai Unió környezetvédelmi szigora.
Komoly szigorításokra készült az Európai Unió az Euro 7 norma bevezetésével, azonban úgy tűnik, hogy az autóipari lobbi sikerrel jár, és az egyik legkárosabb szennyező anyag határértékét nem módosítják.
A Consortium for Ultra-low Vehicle Emissions testülete által készített elemzés szerint 2020-ban a nitrogén-dioxid közel 50 ezer idő előtti halálesetért volt felelős az EU-ban, a kibocsátás szigorítása pedig jelentős egészségügyi költségeket spórolt volna meg az Uniónak.
A szakértői testület Európai Bizottságnak tett javaslata szerint ehhez alaposan le kellett volna csökkenteni a nitrogén-dioxid kibocsátási szintjét, ám a szeptemberi tervezet mindezt nem tartalmazta. A Guardian szerint ez egyfajta alku volt az Európai Bizottság részéről, amiért cserébe az autóipar vállalja a belső égésű motorok betiltásának 2035-ös határidejét.
Az autógyártók szerint a szakértői javaslat aránytalan volt, magas költségekkel járna az iparra és a fogyasztókra nézve egyaránt, a környezeti előnyei pedig „korlátozottak” lennének. A testület ugyanakkor úgy vélekedett, hogy a tisztább járművek gyártási költsége 30 milliárd euró, szemben az EU várható, 180 milliárd eurós kárával.
Az elemzés az Európai Autógyártók Szövetségének lobbijáról is beszámolt, olyan jegyzőkönyveket és levelezéseket megemlítve, melyek alátámasztják állításaikat. Az Euro 7-ről történő szavazás csütörtökön kerül az Európai Parlament elé.