Jelentős drágulásra és áruhiányra számíthatunk az üzletekben
A globális tengerhajózásban komoly fennakadások lesznek, a válsághelyzet pedig Magyarországot is érinteni fogja.
A Pénzcentrum.hu megkérdezte Katona Zsoltot, a Maersk tengerhajózási vállalat regionális vezetőjét és Ordodoy Andreát, a cég hazai irodájának kereskedelmi vezetőjét arról, pontosan milyen módszerekkel lehetnek kilábalni a jelenlegi krízisből.
2021 elejére a vírushelyzet hírére a kereskedőtársaságok óvatossá váltak, a nagy ügyfelek egyike sem tudott biztos információval szolgálni, hiszen szinte a komplett világgazdaság a földbe állt.
A multinacionális nagyvállalatok 20-30 százalékos keresletcsökkenést prognosztizáltak a pandémia miatt. Erre a hajózási iparág csak egyféleképpen tudott reagálni: kivonta a hajókat a forgalomból. Ezzel a lépéssel rengeteg szállítókapacitás esett ki, a teherhajók üresen álltak a horgonyon – írták.
A szakemberek közölték, a társaságok a 2020-ra tervezett új konténer megrendeléseket 40 százalékkal csökkentették, másik oldalon pedig az embereknek is kevesebb maradt a pénztárcájukba, ugyanis nem tudtak utazni és szórakozni.
Mindez abban kulminálódott, hogy a fejlett világ nagy része elkezdett vásárolni, óriási megrendelés- hullámot generálva. Beindult a fogyasztás, lakásfelújítás, építkezés, közlekedési eszközök, sporteszközök vásárlása – minden természetesen online.
A két szakember szerint 2022 közepéig biztosan nem várható jelentős javulás. A világjárvány okozta krízishelyzet legfontosabb tanulsága – a két szakember szerint – hogy az egész iparágnak pontosabb és hosszabb távú tervezésre van szüksége – tették hozzá.