Árcsökkenés jelei mutatkoznak a magyar használtautó-piacon
Miközben az újautó-árak tovább emelkednek, addig a használt autók árai korrigálnak, így most már a vevők is egyre jobb helyzetbe kerülhetnek.
A Használtautó.hu több mint 3 millió hirdetés alapján vizsgálta meg az elmúlt 3 év áremelkedésének a tendenciáit, emellett a Datahouse újautó-adatait felhasználva a 20 legnépszerűbb modell átlagárait összehasonította a használtautó-piacon látottakkal. A jelenleg több mint 100 ezer aktív hirdetést tartalmazó, a portál teljes hirdetésállományának 83%-át jelentő „személyautó” kategóriában 6%-kal csökkent az átlagár a tavaly februárban regisztrálthoz viszonyítva – írja a Portfolio a portálra hivatkozva. Mindez az elmúlt, járvány- és háborús helyzettel, valamint inflációval is sújtott esztendők fényében komoly változásnak számít.
Főként amiatt, hogy 2021 óta, évről évre akár több mint 30%-os átlagár-növekedés is megfigyelhető volt. 3 év után így újra a vevők kerülhetnek kedvezőbb helyzetbe, ami a kínálat alakulására is komoly hatással lehet – emelik ki. Árkategóriák szerint nagy változások figyelhetők meg a hirdetések számát tekintve. A portálon a hirdetések túlnyomó részét továbbra is az 1-3 millió forintos vételáron kínált személyautók teszik ki, miközben az elmúlt 3 év során leginkább 3-7 millió és 7-15 millió forint között növekedtek a hirdetésszámok.
Előbbi esetében 30%-os, utóbbi esetében pedig csaknem 100%-os ugrásról beszélhetünk, tehát abban az árkategóriában megduplázódott a portálon megtekinthető járműállomány. Eközben az 1 millió forint alatti árkategóriában felére esett vissza a hirdetésszám, ezáltal az elérhető választék is – részletezik. A Használtautó.hu összevetette a portálon látható átlagárakat a Datahouse új autókkal kapcsolatos átlagáraival is, amely által arra derült fény, hogy 2024 februárjában egy új Suzuki Swift csaknem 7,5-szer drágább, mint a használtautó-piaci átlagár, míg a Opel Astra esetében ez megközelítőleg 7-szeres szorzót jelent.
Hozzáteszik: a nagy árkülönbség oka többek között a használt autók széles skálán mozgó kilométeróra-állása, kora, felszereltsége és állapota, az összes elérhető modellváltozatot beleértve. Kiválasztott népszerű modellek esetében az újonnani verziók átlagár-csökkenése 2023 hasonló időszakához képest csak a VW Golfok (-10%) esetében látható. Ami pedig a használtautó-piaci áraikat illeti: mindegyik vizsgált modell átlagára legalább 44-79%-kal növekedett 3 év alatt – derül ki a cikkből. A téma kapcsán Horváth András, a Használtautó.hu autópiaci szakértője azt mondta, vásárlói oldalról javasolják megvárni március végét, hogy kiderüljön, lefelé indulnak-e az árak vagy tovább stagnálnak.
„A hirdetőknek pedig ekkortájt kell majd erőteljesebben előtérbe helyezniük az eladandó autóikat, ami a kínálatra is jótékony hatással lesz” – jegyezte meg. De korábban arról is beszámoltunk, hogy a magyar használtautó-piacon mely márka lett a vásárlók új kedvence, egyúttal az is megmutatkozott, hogy januárban mintegy 75 ezer autó lelt új gazdára Magyarországon. Ez 12%-kal haladja meg a tavaly januári szintet, ami a második legmagasabb valaha regisztrált érték (a mindenkori rekordot 2022 márciusában érte el a piac).