Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Erre még soha nem volt példa az Apple történetében

Erre még soha nem volt példa az Apple történetében

Erre még soha nem volt példa az Apple történetében
Shutterstock

Az Apple augusztus 9-én bezárja egyik kínai kiskereskedelmi üzletét, ami példátlan lépés a technológiai óriás történetében a régióban.

A döntés a kínai Dalian város Zhongshan kerületében található Parkland Mall bevásárlóközpontot érinti, és az Apple hivatalos közlése szerint a lépés hátterében az adott komplexumban bekövetkezett változások állnak. A cupertinói székhelyű vállalat közleményében így fogalmazott: „Mindig arra törekszünk, hogy kivételes élményt nyújtsunk minden vásárlónknak, akár online, akár a Nagy-Kína régióban található több mint 50 Apple Store egyikében. Tekintettel arra, hogy a Parkland Mallból több kiskereskedelmi partner is távozott, úgy döntöttünk, hogy bezárjuk ottani üzletünket.”

A cikk a videó után folytatódik

Az Apple jelenleg körülbelül 56 bolttal rendelkezik a Nagy-Kína régióban, ami több mint 10%-át teszi ki a világszerte működő, mintegy 530 Apple üzletnek. A szóban forgó bolt Dalian két Apple boltja közül az egyik, a másik – az Olympia 66 bevásárlóközpontban – továbbra is nyitva marad. A két helyszín alig tízpercnyi távolságra fekszik egymástól, és az Apple biztosította az érintett munkavállalókat arról, hogy más üzletekben munkalehetőséget kínálnak számukra.

Fogyasztói visszaesés és gazdasági kihívások Kínában

A döntés hátterében nem csupán a helyi üzlethelyzet áll, hanem Kína tágabb gazdasági kihívásai is. Az ország jelenleg deflációs nyomással küzd, a fogyasztás csökkenése, valamint a globális vámok hatására megingott exportteljesítmény mind hozzájárultak a gazdasági lassuláshoz. A kiskereskedelmi forgalom növekedése elmaradt a várakozásoktól, miközben az ingatlanárak 2025 júniusában még gyorsabban estek, mint korábban.

A Bloomberg által közölt adatok szerint az Apple kínai bevétele a 2025-ös pénzügyi év második negyedévében 2,3%-kal, 16 milliárd dollárra csökkent – ez elmaradt az elemzők által várt 16,8 milliárd dolláros eredménytől. Bár a kínai jelenlét egy ponton gyengül, az Apple nem áll le a globális terjeszkedéssel. Új üzletet nyitnak például augusztus 16-án a shenzheni Uniwalk Qianhai bevásárlóközpontban, emellett a következő egy évben új helyszíneket terveznek Pekingben és Sanghajban is. Az év elején új bolt nyílt az Anhui tartományban.

A vállalat emellett új üzleteket nyitott vagy nyit hamarosan Detroitban, az Egyesült Arab Emírségekben, Szaúd-Arábiában, Indiában, valamint Japánban. Jelentős új zászlóshajó bolt nyílt Miamiban januárban, míg az Apple első malajziai boltja még 2024-ben kezdte meg működését.

„Szelektív visszavonulás” – nem csak Kína érintett

A Parkland Mall-i bolt bezárása nem elszigetelt eset: ugyanazon a napon az Apple egy bristoli (Egyesült Királyság) üzlet bezárását is bejelentette. További bezárások is várhatók, például Michigan államban a Partridge Creek boltban, valamint Sydney közelében, az ausztrál Hornsby településen. A vállalat úgy tűnik, a pandémia óta mérsékeltebb kiskereskedelmi terjeszkedési stratégiát követ, és inkább online jelenlétének bővítésére koncentrál, például Indiában és Szaúd-Arábiában.

Fontos megjegyezni, hogy az Apple nincs egyedül a távozással: a Parkland Mall fő tulajdonosa az év elején átvette a komplexum teljes irányítását, azóta pedig olyan márkák, mint a Coach, a Sandro vagy a Hugo Boss, szintén nem hosszabbították meg bérleti szerződéseiket.