Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Az Air India légi katasztrófája után beindulhatott a dominó

Az Air India légi katasztrófája után beindulhatott a dominó

Az Air India légi katasztrófája után beindulhatott a dominó
Shutterstock

Az elmúlt időszak egyik legnagyobb repülésbiztonsági kérdése az Air India tavalyi tragikus balesete, ami során egy Boeing repülőgép lezuhant, 260 ember halálát okozva. A baleset nyomán több ország, köztük India és Dél-Korea, valamint több légitársaság is elrendelte a Boeing repülőgépeken található üzemanyag-váltó kapcsolók alapos vizsgálatát és ellenőrzését.

A légiközlekedési hatóságok és szakértők figyelme középpontjába került az a körülmény, hogy az Air India gépén a balesetet megelőzően a kapcsolók szinte egyszerre váltottak a „run” pozícióból „cutoff” állásba. A vizsgálati jelentés szerint a pilóták közötti hangfelvételen hallható, hogy az egyik pilóta rákérdez a másiknál. „Miért kapcsoltad le az üzemanyagot?” – amire a társa nemleges választ adott, miszerint ő nem tett ilyet.

A cikk a videó után folytatódik

A Reuters híradása emlékeztet rá, hogy az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) már 2018-ban kiadott egy tanácsadást, amiben javasolta a Boeing bizonyos modelljein, köztük a 787-es típuson az üzemanyag-váltó kapcsolók zárrendszerének vizsgálatát, hogy megelőzzék azok véletlen elmozdulását. Ez a javaslat azonban nem volt kötelező érvényű, így az érintett légitársaságok eltérő módon reagáltak.

Az indiai Polgári Légiközlekedési Hatóság (DGCA) haladéktalanul vizsgálatot rendelt el a Boeing 787-es és 737-es modellek üzemanyag kapcsolóinak zárrendszerével kapcsolatban, miután több légitársaság önállóan is megkezdte a vizsgálatokat. India a világ harmadik legnagyobb és leggyorsabban növekvő légiközlekedési piacaként kulcsfontosságú szereplő a folyamatban, mivel a Boeing repülőgépeket a legnagyobb helyi légitársaságok többsége üzemelteti.

Számos gép érintett a vizsgálatban

Dél-Korea szintén hasonló intézkedéseket hoz, azonban pontos időpontot még nem közölt a hatóság. A Korean Air már megkezdte a kapcsolók ellenőrzését, és készen áll arra, hogy teljesítse a későbbi hatósági előírásokat. Japán Airlines és Szingapúr légitársasága is folytatja az FAA 2018-as ajánlása szerinti vizsgálatokat, míg például a Qantas már évekkel ezelőtt megkezdte az ilyen ellenőrzéseket.

Az Air India Csoport az elmúlt hétvégén átvizsgálta a 787-es és 737-es flottája üzemanyag-váltó kapcsolóinak zárrendszerét, és egyelőre nem talált hibát, tudta meg a Reuters egy névtelenséget kérő forrásból. A légitársaság belső vizsgálati jelentése szerint ugyanakkor a cég nem hajtotta végre az FAA ajánlásait, mivel azok nem voltak kötelező érvényűek.

Az Air India vezérigazgatója, Campbell Wilson egy hétfői belső körlevélben hangsúlyozta, hogy a prelimináris jelentés nem talált műszaki vagy karbantartási hibát, továbbá minden előírt karbantartást elvégeztek a gépen.

A Boeing a Reuters megkeresésére az FAA-hoz irányította a kérdéseket, mely egyelőre nem reagált. Érdekesség, hogy a tőzsdei kereskedésben a Boeing részvényei 1,6 százalékot erősödtek a jelentés megjelenése után, mivel nem születtek a 787-es vagy a GE hajtóművek üzemeltetői számára kötelező ajánlások.