A Főpolgármesteri Hivatal közölte, mégis marad a népligeti felüljáró
Közleményük szerint nem is annyira vészes a felüljáró állapota, mint azt gondolták.
A vártnál pozitívabb eredménnyel zárult a népligeti felüljáró állapotára vonatkozó vizsgálat; a szakemberek megállapításaira támaszkodva a városvezetés azt javasolja, hogy a felüljárón olyan munkálatokat végezzenek el, amelyek révén az 2035-ig megmaradhat – közölte a Főpolgármesteri Hivatal hétfőn az MTI-vel.
A közlemény szerint az elvégzendő munka magában foglalja a vízelvezetési rendszer felújítását és a vizsgálat miatt kiemelt hosszgerendák pótlását is. A felüljáró jövője ezzel 2035-ig lenne biztosítva; az ehhez kapcsolódó munkálatok tervezési és engedélyeztetési folyamata 2024-ben, az élettartam-hosszabbító beruházás 2025-ben valósulhat meg a tervek szerint – írták.
Műszaki felmérést végeztek
A Főpolgármesteri Hivatal úgy látja: hosszú távon az előzetes vizsgálatok szerint szintbeni csomópont lehet a valódi alternatíva, amely képes dinamikusan és biztonságosan elvezetni a teljes forgalmat, miközben lehetőséget ad a zöldfelületek növelésére és a teljes körű akadálymentesítésre is.
Emlékeztettek arra, hogy a felüljáró állapotának felmérése érdekében az építmény megbontásával járó vizsgálatokra volt szükség. A felüljáró érintett szakaszán a burkolat, a szalagkorlát, a szegély és a dilatációk elbontása után két hossztartó hídgerendát emeltek ki.
A laboratóriumba szállított mintákat átfogó műszaki vizsgálat során ellenőrizték. A műszaki felmérés során meghatározták, hogy a híd milyen mértékben terhelhető, és azt is, hogy milyen további beavatkozásokat szükséges elvégezni rajta. A helyszíni vizsgálatok befejezése után ideiglenes jelleggel helyreállították és javították a megbontott vasbeton felületeket, hogy megakadályozzák a további állagromlást.
A szakértők szerint nincs probléma, maradhat a felüljáró
A szakértők arra jutottak, hogy a felüljáró vizsgált tartószerkezeteinek – főtartó, támaszkereszttartó, fejgerenda – betonminősége a külső megjelenés ellenére jó minőségű, a korrózió mértéke jelenleg még nem okoz teherbírási problémát, de tízéves távlatban már jelentkezhetnek állékonyságot befolyásoló károsodások – ismertette a Főpolgármesteri Hivatal.
Hozzátették: a fejgerendák és a tartóvégek teherbírása az elvégzett törési vizsgálatok, valamint feltárások és vizsgálatok alapján készített ellenőrző statikai számítás szerint „bőven megfelel” a jelenlegi forgalmi terhelésnek.
Kitértek arra, hogy a budapesti hidak és felüljárók a város „alulfinanszírozottsága miatt” rendkívül rossz állapotban vannak. Bár a Lánchíd felújítása csaknem egy évtizednyi halogatás után végre elkészült, „súlyos örökséggel kell a városvezetésnek szembenéznie: a felüljárók és hidak állagmegóvására a fővárosnak nincs elegendő forrása” – áll a közleményben.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) arról tájékoztatta hétfőn az MTI-t, hogy visszatérhetnek a buszok a népligeti felüljáróra, miután a vizsgálatok azt igazolták, hogy biztonságosan használható az építmény. Keddtől visszavonják az ideiglenesen bevezetett súlykorlátozást, a 100E repülőtéri expressz ismét a felüljárón keresztül közlekedik a pesti belváros és a Liszt Ferenc-repülőtér között. A felüljárón keddtől a tehergépjárművekre 12 tonnás korlátozás lesz érvényben – közölte a társaság.
(MTI)