Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

A Coca-Cola zsinórban másodjára lett a legszennyezőbb vállalat

A Break Free From Plastic NGO által összeállított jelentés alapján a Coca-Cola szennyezi a legdurvábban a környezetet világszerte. A jelentés szerint az üdítőital konglomerátum több műanyag hulladékért felelős, mint az őt következő három szennyező összesen.

Greenbox

Szabó Kata

Szerkesztő

Több mint 72.000 önkéntes összesen 51 országban végzett munkája során különböző műanyag flakonokat, táskákat, csomagolópapírokat és egyéb szemetet gyűjtöttek össze strandokról és utcákról egy egynapos nagytakarítás során még 2019. szeptemberében, hogy meg tudják állapítani ezeket az adatokat.

A jelentés megállapította, hogy a Coca-Cola messze a legnagyobb szennyező volt, 11.732 szeméttel az élen, amit négy kontinens 37 különböző országából rögzítettek. Az összes hulladék körülbelül 2,5%-át az ő termékeik okozták. A cég volt az elsődleges forrása az európai és afrikai szemétnek, és a második legnagyobb forrása az ázsiainak és a dél-amerikainak. Soron kívül Küszöbön az új gázszerződés Törökországgal – Szijjártó Isztambulban tárgyal

A Nestle és a PepsiCo alkotta még a dobogósok sorát ebben a nem túl dicséretre méltó kategóriában. Őket követte a Mondelez International nevű gyár, akiknek olyan márkák tartoznak a termékeik közé, mint az Oreo, a Nabisco, a Ritz és a Nutter Butter. A Mondelezt az Unilever követte a környezetszennyezők szégyenpadján.

A top 10-be olyan brandek kerültek még be, akik a mindennapi életünkben előforduló termékek közül többért is felelősek, név szerint: Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, Mars, Phillip Morris International és a Perfetti Van Mille. A jelentés nyilvánosságra hozását követően az internet felháborodottan reagált.

A Break Free From Plastic például így fogalmazott, amikor megosztotta a Twitteren a bejegyzést: „Itt az idő, hogy felelősségre vonjuk őket”. Volt, aki értetlenségét fejezte ki, hogy ha már árulnak fémdobozban és üvegben üdítőket, akkor mi értelme van annak, hogy műanyag üveg formában is árusítják az italokat.

Mások kiemelték a fogyasztok felelősségét is: „Senki sem kényszerít arra, hogy megvedd az üdítőiket. Továbbá a vásárlókra hárul a felelősség, hogy az előbb említett üdítőket szemetesládákban, vagy szelektív hulladéklerakókba tegyék, és ne az utcán hajítsák el.”

A Coca-Cola korábban már elismerte, hogy évente körülbelül 3.3 millió tonna műanyag előállításáért felelnek, ami a The Ellen MacArthur alapítvány számításai szerint körülbelül 200.000 műanyag flakont jelent percenként.

Fotó: Pixabay

A legtöbb vállalat már korábban megígérte, hogy a termékeik „100%-osan újrahasznosíthatók” lesznek, de a Break Free From Plastic szétszedte ezeket a cégeket, és „vállalati propagandának” nevezte a kijelentéseket, amik siralmasan és szándékosan megpróbálják elhárítani az igazi problémát, továbbá kiemelik, hogy „az újrahasznosítás nem mindig a varázsgomb, ami egy csapásra megold mindent.”

A Coca-Cola újfajta műanyag palackokat dobott a piacra, amiket állításuk szerint teljes mértékben újrahasznosított tengeri műanyagból állítottak elő, és 2018-ban a cég megfogadta, hogy annyi üveget gyűjt be és hasznosít újra, mint amennyit eladnak évente.

Mindemellett, a műanyagok flakonokról tudni kell, hogy csak néhány alkalommal lehet őket újra felhasználni, ugyanis idővel a polimer láncok az anyagon belül meggyengülnek, ami a minőség romlásához vezet. Több műanyagot egy látszólag teljesen más anyaggá alakítanak át, mint például ruházattá, építkezési alapanyaggá, és más egyéb olyan termékké, ami többet nem lesz újrahasznosítható.

A műanyag használata az egyik fő kulcsa a globális világgazdaság működésének. Habár a legtöbb globális és helyi hatóság elismeri a negatív környezeti hatásait, de az anyag használata hihetetlen mértékű fejlődésnek tette le az alapköveit a modern társadalmakban, különösen a gyógyszeriparban, a vízi szállítás területén, a tartósított élelmiszerek területének, higiénia területén és egy rakás más területen is.

Ellenben manapság olyan világot élünk, ahol arra ösztönzik a gazdaságokat, hogy rövidtávon termeljenek nagy profitot, és egy olyan társadalomban, amit a kényelem és a tömegfogyasztás jellemez. Ebben a világban az újrahasznosítható anyagoknak semmi esélye nincs az egyszer-használatos, eldobható termékekkel szemben.

Eközben pedig a földgáz és olajtartalékok folyamatosan nőnek az Egyesült Államokban és az egész világ körül, az előállítása és az exportja a műanyagoknak egyre olcsóbb, ami a műanyagpiacot rendkívül profitképessé teszi, különösen a fosszilis üzemanyag és a petrolkémia iparainak számára.