Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
362,57 Ft
Euró
389,14 Ft
Font
455,01 Ft
Bitcoin
59,535 $

Kiderült, mennyivel csökkent itthon egyes helyek látogatottsága a koronavírus felbukkanása óta

A Google folyamatosan követte az emberek utazási mintáit a koronavírus-járvány időszaka alatt. A tech-óriás 130 ország adatait gyűjtötte össze, hogy megtudják, az emberek a COVID-19 járvány következtében elrendelt karanténok időszaka alatt milyen helyekre látogattak el.

Fotó: MTI/Vasvári Tamás
Külföld

Nagy Noel

Szerkesztő
TÉMÁK

A világhálón megosztott adatokat két-három naponta frissítik, a cég pedig megígérte, hogy a felhasználók magánszférája biztonságban van. A vállalat az adatokat a Google Maps alkalmazásán keresztül gyűjti össze a tartózkodási helyre vonatkozóan, és ebben más platformok hasonló alkalmazásai is közreműködnek.

Alapvetően ezen módszert arra szokták használni, hogy a rendszer jelezze a felhasználók számára, mely múzeumok, bevásárlóközpontok, vagy egyéb más helyek vannak tele, és hova nem érdemes menni, továbbá mely utakat érdemes elkerülni, hogy ne fussunk bele egy forgalmi dugóba. Soron kívül Némi csapadékra van kilátás pénteken, de akár 27 fok is lehet napközben

A jelenlegi adatok ebben az esetben összehasonlításra kerültek az év korábbi időszakában összegyűjtött trendekkel, és a következő kategóriák szerint csoportosították őket:

  • Kiskereskedelem és szórakozás
  • Boltok és gyógyszertárak
  • Parkok, strandok, plázák
  • Busz, metró és vonatállomások
  • Irodaházak és egyéb munkahelyek
  • Lakóhely

A Google abban bízik, hogy ezek az információk hasznosnak bizonyulnak az egészségügyi szakemberek számára a járvány elleni harcban. A blogbejegyzésükben úgy fogalmaznak:

„Ezek az adatok hasznosnak bizonyulhatnak az egyes szakembereknek, hogy a megfelelő stratégiát kialakítsák.”

A tech vállalat elmondása szerint anonimizálták az összes adatot, és emellett véletlenszerű adatokat is generáltak, hogy a felhasználók magánszférája, illetve látogatási előzményei ne sérüljenek. Alapvetően a felhasználók úgy is dönthetnek, hogy nem engedélyezik az adatszolgáltatást a készülékükről.

„Ezek az információk ráijeszthetnek azokra, akiknek nem volt eddig tudomásuk, hogy a Google milyen mennyiségű adatot gyűjt róluk. Ez a gyűjtés viszont kiválóan megmutatja, hogyan működik a karantén a gyakorlatban. Azt viszont nem lehet elvitatni, hogy lehetnek gondatlan következmények”

véli Rory Cellan-Jones, a BBC technológia szakértője.

Az első jelentés a március 29-ei adatokat veszi alapul, és hasonlítja össze a január 3 és február 6 között eltelt időszak átlagos adataival. Ezek alapján, ha Nagy-Britanniát nézzük:

  • A kiskereskedelmi és szórakozásra alkalmas helyeket 85%-kal kevesebben
  • A boltok és a gyógyszertárakat 46%-kal kevesebben
  • A parkokat 52%-kal kevesebben
  • A tömegközlekedés állomásait 75%-kal kevesebben
  • A munkahelyeket 55%-kal kevesebben
  • A lakóhelyeket pedig 15%-kal többen látogatták

Ehhez képest Magyarországon a következőképpen alakulnak a számok:

  • A kiskereskedelmi és szórakozásra alkalmas helyeket 66%-kal kevesebben
  • A boltokat és a gyógyszertárakat 43%-kal kevesebben
  • A parkokat 7%-kal kevesebben
  • A tömegközlekedés állomásait 53%-kal kevesebben
  • A munkahelyeket 32%-kal kevesebben
  • A lakóhelyeket pedig 10%-kal többen látogatták

A magyarországi adatok megyére lebontott részletes ábrázolása az alábbi linken érhető el.

A Google ezen projektje azt követően indult be, hogy az Európai Unió igazságügyi biztosa, Vera Jourova arra szólította fel a nagyvállalatot, hogy több adatot osszon meg a járvány ellen harcoló tudósokkal. A biztos azzal is betámadta a céget, hogy nem tesznek meg mindent azért, hogy az álhíreket visszaszorítsák.

„Még mindig azt láthatjuk, hogy a legnagyobb felületeken egy halom pénzt keresnek azzal, hogy hirdetéseket helyeznek el a kétes hátterű, vagy egyenesen hamis információkat magába foglaló tartalmakon. Ezt a jelenséget, hogy álhírekből és clickbait cikkekből profitot termelnek, azonnal meg kell állítanunk”

mondta a biztos.

Azt pontosan nem tudjuk, hogy ennek a felszólításnak a hatására-e, vagy önálló elgondolásból tették, de azt igen, hogy a Google bejelentette, 6.5 millió dollárt invesztál a koronavírussal kapcsolatos álhírek terjedésének megfékezésére.

Agyonverte feleségét a volt kazahsztáni gazdasági miniszter, a gyilkosságról felvétel is készült

A férfi az egyik rokonának a tulajdonában lévő étterembe vitte feleségét, ahol a hajánál fogva rángatta, brutális módon ütlegelte és rugdosta, melynek következtében a nő a helyszínen életét vesztette.