Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Soha ezelőtt nem történt ilyen – pilóták nélkül szállt le vészhelyzetben egy repülőgép

Soha ezelőtt nem történt ilyen – pilóták nélkül szállt le vészhelyzetben egy repülőgép

Soha ezelőtt nem történt ilyen – pilóták nélkül szállt le vészhelyzetben egy repülőgép
Shutterstock/Illusztráció

Egy kisebb, két hajtóműves turbólégcsavaros repülőgép teljesen önállóan hajtott végre kényszerleszállást az Egyesült Államokban, miután repülés közben súlyos műszaki hiba lépett fel a fedélzeten.

Az eset azért számít mérföldkőnek, mert ez volt az első alkalom, hogy egy automatizált repülési rendszer valódi vészhelyzet során, emberi beavatkozás nélkül juttatta biztonságosan a földre a repülőgépet. A Beechcraft Super King Air 200 típusú repülőgép 2024. december 20-án, szombaton szállt le sérülésmentesen a Denver közelében található Rocky Mountain Metropolitan repülőtéren, miután az Aspenből való emelkedés közben hirtelen nyomásvesztés történt az utastérben.

A cikk a videó után folytatódik

Az üzemeltető tájékoztatása szerint a gép körülbelül 23 ezer láb magasságban haladt, amikor a kabinnyomás meghibásodása nagy magasságú vészhelyzetet idézett elő, amely rövid időn belül oxigénhiányos állapothoz vezethet a pilóták számára.

Ahelyett, hogy kézi irányítással próbálták volna megoldani a helyzetet, a fedélzeten tartózkodó két pilóta úgy döntött, hogy az automatizált vészleszálló rendszerre bízza a repülőgép irányítását, mivel ez jelentette a legkisebb kockázatot egy gyorsan romló és potenciálisan életveszélyes szituációban.

Jól működött a rendszer

Az automata rendszer azonnal kiválasztotta a legbiztonságosabb közeli repülőteret, értesítette a légiforgalmi irányítást, majd önállóan végrehajtotta a megközelítést, a leszállást és a kifutópályán történő megállást is. A földet érés után a repülőgép lassított, teljesen megállt a kifutón, majd automatikusan leállította a hajtóműveket, miközben sem anyagi kár, sem személyi sérülés nem történt.

Bár a kezdeti jelentések azt sugallták, hogy a pilóták esetleg cselekvőképtelenné váltak, az üzemeltető később pontosította, hogy mindkét pilóta eszméleténél volt, és képes lett volna irányítani a gépet, azonban tudatos döntést hoztak az automatika használata mellett a kockázatok csökkentése érdekében.

A történetről elsőként a New York Post számolt be, amely részletesen ismertette, hogy a fedélzeten a Garmin G3000 Autoland rendszer működött, amit kifejezetten arra terveztek, hogy átvegye az irányítást akkor, ha a pilóták cselekvőképtelenné válnak, vagy ha a személyzet úgy ítéli meg, hogy egy vészhelyzetben az automatizáció a legbiztonságosabb megoldás.

Mindent figyel a rendszer

A rendszer a terepviszonyokat, az időjárást, az üzemanyagszintet, a kifutópályák hosszát és a repülőgép teljesítményét elemezve választ célrepülőteret, majd autonóm módon hajtja végre a teljes repülési és leszállási folyamatot. A technológiát a Garmin fejlesztette ki, amely a polgári és üzleti repülés egyik legnagyobb fedélzeti navigációs és repülésvezérlő rendszereket gyártó vállalata.

Az Autoland rendszert 2019-ben mutatták be, és később elnyerte a repülési iparág legmagasabb biztonsági elismerését, mivel jelentős potenciált láttak benne a pilótafülkében bekövetkező vészhelyzetek során életek megmentésére.

A mostani eset volt az első megerősített alkalom, amikor a rendszert valódi, repülés közbeni vészhelyzetben alkalmazták. Az érintett repülőgépet az arkansasi székhelyű Buffalo River Aviation chartercég üzemeltette, amelynek flottájában a szóban forgó gép gyárilag fel van szerelve az automatizált leszállási technológiával. Az amerikai szövetségi légügyi hatóságok a szokásos eljárásrend szerint vizsgálják az esetet, ahogyan minden repülés közbeni rendkívüli esemény után.