Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

A karácsonyfa‑hajó tragédiája – soha nem értek oda

A karácsonyfa‑hajó tragédiája – soha nem értek oda

A karácsonyfa‑hajó tragédiája – soha nem értek oda
Shutterstock/Illusztráció

1912 karácsonyát egy tragikus hajókatasztrófa rontotta el, ami máig az ünnepi időszak egyik legmegrendítőbb története.

A „karácsonyfa‑hajóként” ismert Rouse Simmons elsüllyedése nemcsak egy kapitány és legénysége életét követelte, hanem egy egész város karácsonyi hagyományát is örökre megváltoztatta. A történet főszereplője egy német bevándorló, Herman Schuenemann, aki több mint 20 éven át különleges szezonális kereskedelmet folytatott.

A cikk a videó után folytatódik

Minden ősszel vitorlás hajóval indult el Chicagóból Michigan erdős partjai felé, ahol mintegy 5000 fenyőfát rakodott fel, majd visszatért a városba, hogy a Clark Street hídnál árulja őket. Árai alacsonyak voltak, és – ahogy a New York Post elődje, a The Evening Post írta – a rakomány 10%-át ingyen adta azoknak a családoknak, akik nem engedhették meg maguknak a karácsonyfát. A lap 1912-ben úgy jellemezte Schuenemannt, mint „széles vállú, vidám férfit, aki első pillantásra bizalmat ébreszt”.

Egy öreg hajó és egy kétségbeesett kapitány utolsó útja

1910-ben Schuenemann részesedést vásárolt a háromárbocos Rouse Simmons nevű vitorlásban, amely végül utolsó parancsnoksága lett. 1912-re azonban a hajó már 44 éves volt – egy olyan iparágban, amelyet a gőzhajók és a vasút gyorsan kiszorítottak. A legtöbb kapitány már felhagyott a késő őszi, életveszélyes átkelésekkel a Michigan-tavon.

Dr. Theodore Karamanski, a Loyola Egyetem történészprofesszora: „Egy olyan hajónak, mint a Simmons, nem lett volna szabad a tavon lennie. Túl öreg volt, és az előző évek során elhanyagolták.” Schuenemann azonban nem fordult vissza. A professzor szerint: „Korábban csődöt jelentett, és ismét adósságban volt. A kétségbeesés is szerepet játszott abban, hogy vállalta ezt a kockázatos utat.”

November 22-én a túlterhelt hajó elindult Thompson Harborból, miközben az időjárás gyorsan romlott. Északnyugat felől vihar közeledett, ónos eső és havazás érkezett, a nedves hó pedig veszélyesen megterhelte a fedélzeten magasra rakott fenyőfákat. Másnap egy életmentő állomás őre észrevette a Rouse Simmonst, amint félárbocra eresztett zászlóval – a nemzetközi vészjelzéssel – sodródott a parttól öt mérföldre. A megfigyelők azt hitték, talán sikerül a széllel együtt dél felé kikötőbe futnia. A hajót azonban soha többé nem látták.

A karácsonyfák partra sodródtak – a hajó csak évtizedekkel később került elő

A következő napokban fenyőfák és roncsdarabok sodródtak partra Michigan és Wisconsin partjain. 1924-ben egy halász hálójába akadt Schuenemann olajvászonba csomagolt pénztárcája. A hajó roncsát azonban csak 1971-ben találták meg, 172 láb (52 méter) mélyen, Two Rivers közelében. Meglepő módon a raktérben még mindig ott voltak a karácsonyfák.

Chicago gyásza és a legenda születése

A kapitány várható érkezése utáni reggelen tömeg gyűlt össze a Clark Street dokknál, ahogy minden évben. A hagyomány szerint a hajó árbocára egy fenyőt kötöttek, így jelezve, hogy megérkezett a karácsony. A tömeg órákig várt, majd lassan szétszéledt. Csak egy kislány és az édesapja maradtak. A chicagói folklór szerint, amikor az apa hazaindulásra próbálta rávenni, a kislány így felelt: „Apa, karácsonyfa nélkül nincs karácsony.”

A karácsonyfa‑hajók kora ezzel véget ért. Schuenemann lányai még egy ideig folytatták az árusítást, de már vasúton szállították a fákat. 1920-ra a hagyomány teljesen eltűnt. Ma a roncs a Wisconsin Shipwreck Coast National Marine Sanctuary területén fekszik, a Történelmi Helyek Nemzeti Nyilvántartásában – végső nyughelye Captain Santának és legénységének.

2000 óta az amerikai parti őrség minden évben megemlékezik a tragédiáról. Idén december 6-án a US Coast Guard Cutter Mackinaw 1200 karácsonyfát szállított a chicagói Navy Pierre, folytatva a több mint százéves hagyományt.