Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Hiába telt el több évtized, még mindig ez az egyik legmeghatározóbb kémfilm

Hiába telt el több évtized, még mindig ez az egyik legmeghatározóbb kémfilm

Hiába telt el több évtized, még mindig ez az egyik legmeghatározóbb kémfilm
Northfoto

A Goldfinger (1964) a James Bond‑franchise harmadik része volt, és több szempontból is jelentősen eltért az előző két filmtől, a Dr. No (1962) és az Oroszországból szeretettel (1963) című filmektől.

Míg az első két rész inkább a kémfilmes realizmusra épített, a Goldfinger már sokkal látványosabb, technológia‑orientáltabb és nagyobb szabású produkció lett, amely meghatározta a későbbi Bond‑filmek stílusát. A költségvetés is jelentősen nőtt: míg a Dr. No 1 millió dollárból, a Oroszországból szeretettel 2 millióból készült, addig a Goldfinger már 3 millió dollárba került.

A cikk a videó után folytatódik

A film egyik legikonikusabb eleme az Aston Martin DB5 volt, amely először ebben a részben jelent meg Bond autójaként. A DB5 egy 4 literes, soros hathengeres, 282 lóerős motorral szerelt luxus grand tourer volt, amelyet 1963 októberében mutattak be a London Motor Show-n.

A filmben használt autó tele volt Q‑branch extrákkal, köztük forgó rendszámtáblával, golyóálló hátsó pajzzsal, olajszóróval és a híres utas‑kilövő üléssel. A valóságban a filmhez két autót használtak: egy teljesen új DB5‑öt és egy DB4 prototípust, amelyet DB5‑ösre alakítottak át.

A DB5 szereplése óriási hatással volt az Aston Martin eladásaira. A film után a DB5 „szinte egyik napról a másikra a világ legismertebb autójává vált”, és a márka történetének egyik legnagyobb marketinglökését adta. A modell iránti kereslet jelentősen megnőtt, és a Bond‑franchise azóta is szorosan összefonódik az Aston Martin névvel.

Sean Connery fizetéséről kevés hivatalos adat maradt fenn, de a legtöbb forrás szerint a Goldfinger idején már jóval többet keresett, mint az első filmnél. A Dr. No esetében 16 000 dollárt kapott, az Oroszországból szeretettel esetében 250 000 dollár körül mozgott a fizetése, és a Goldfinger esetében ennél is magasabb összeget fizettek neki – a legtöbb filmes adatbázis 500 000 dollár körüli összeget említ, bár ezt nem erősítették meg, így csak külföldi iparági becslésekre lehet támaszkodni.

A film bevételei messze meghaladták az előző részekét: a Goldfinger 125 millió dollárt hozott világszinten, ami a 3 milliós költségvetéshez képest óriási siker volt. Ez a Bond‑filmeket végleg a hollywoodi szuperprodukciók közé emelte, és bebizonyította, hogy a franchise képes globális kasszasiker lenni.

A forgatás során több érdekes történet is született. Az Aston Martin eredetileg nem akarta ingyen biztosítani az autót a produkciónak, de végül két járművet adtak kölcsön, miután a díszlettervező Ken Adam ragaszkodott hozzá. A DB5‑öt annyira népszerűvé tette a film, hogy a gyártó később több promóciós példányt is épített, amelyekkel a világot járták.

A film vizuális stílusa is új szintre lépett: Ted Moore operatőr munkája és John Barry zenéje meghatározóvá vált a Bond‑filmek későbbi hangulatában. A Goldfinger volt az első rész, amelyben a Bond‑formula teljes pompájában megjelent: a nyitó akciójelenet, a főcímdal, a gonosztevő grandiózus terve és a technikai kütyük mind itt váltak a sorozat védjegyévé.

Összességében a Goldfinger nemcsak a Bond‑franchise egyik legfontosabb darabja, hanem a filmtörténet egyik legikonikusabb akciófilmje is lett. A költségvetés növekedése, az Aston Martin DB5 bevezetése, Connery sztárstátuszának megerősödése és a film óriási bevételei mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Goldfinger máig a sorozat egyik legmeghatározóbb része maradjon.