Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Ez lehet az amerikai haditengerészet új csúcsgépe, a pilóták álma

Ez lehet az amerikai haditengerészet új csúcsgépe, a pilóták álma

Ez lehet az amerikai haditengerészet új csúcsgépe, a pilóták álma
SNC

A Sierra Nevada Corporation (SNC) hivatalosan is benevezett az Egyesült Államok Haditengerészetének új sugárhajtású kiképzőgépeket kereső pályázatába, ami a T-45 Goshawk utódját célozza.

A vállalat a 2025-ös Reno-i Tailhook Szimpóziumon mutatta be a Freedom Trainer nevű, tiszta lappal tervezett, kifejezetten a haditengerészet számára készült repülőgépét. A Freedom Trainer a legújabb versenyző a Boeing T-7A Red Hawk, a Lockheed Martin/Korea Aerospace Industries T-50N és a Beechcraft M-346N mellett.

A cikk a videó után folytatódik

A Freedom Trainer a SNC új Freedom Family of Training Systems (FoTS) rendszerének központi eleme, amit kifejezetten a haditengerészeti repülés igényeihez fejlesztettek ki. A gép tandem kétüléses kabinnal rendelkezik, Martin-Baker Mk18 katapultülésekkel és fejlett, moduláris nyílt rendszerek architektúrával, amely megkönnyíti a jövőbeli fejlesztések integrálását. Az SNC hangsúlyozza, hogy az Egyesült Államok Haditengerészete birtokolná a digitális tervezési adatcsomagot, biztosítva ezzel a hosszú távú módosítások feletti ellenőrzést.

Ellentétben a versenytársakkal, melyek meglévő kiképzőgépekből származó terveket adaptálnak, a Freedom Trainer egy tiszta lappal tervezett, kéthajtóműves repülőgép. Az Aviation Week szerint, amely interjút készített a vállalat vezetőivel, a Freedom eredetileg az Egyesült Államok Légierője T-X programjára készült, miközben biztosították, hogy teljes mértékben képes kielégíteni a haditengerészet hordozóval kapcsolatos követelményeit is.

Hordozóval kapcsolatos kiképzési képességek

A Freedom Trainer egyik kiemelkedő jellemzője a hordozóval kapcsolatos kiképzésre való alkalmassága. A gép képes végrehajtani a hordozóhoz való érintéses leszállásokat (touch-and-go) és a Field Carrier Landing Practice (FCLP) gyakorlatokat egészen a leszállásig, ami lehetővé teszi a pilóták számára, hogy valós körülmények között gyakorolják a hordozón történő leszállásokat. Az SNC hangsúlyozza, hogy a gép megerősített hátsó futóművel és 16 000 órás élettartamú légcsavarral rendelkezik, amely lehetővé teszi a gép számára, hogy ellenálljon a többszöri hordozóval kapcsolatos leszállások okozta terhelésnek.

Ez a képesség különösen figyelemre méltó, mivel a haditengerészet 2025 márciusában bejelentette, hogy az FCLP-t csak a hullám elutasításáig (wave-off) kell végrehajtani, és a virtuális kiképző rendszerek tölthetik be a hiányzó részeket. Az SNC azonban érvel amellett, hogy a valós hordozóval kapcsolatos kiképzés fenntartása rugalmasságot biztosít a haditengerészet számára, ha a követelmények a jövőben ismét változnak. A vállalat az Aviation Week-nek nyilatkozva elmondta: „Fontos számunkra, hogy az Egyesült Államok Haditengerészete rendelkezzen a szükséges FCLP kiképzési lehetőségekkel, és elkerülje azokat a kockázatokat és költségeket, amelyek a követelmények elhagyásával járhatnak.”

SNC

Költséghatékonyság és hosszú élettartam

A Freedom Trainer másik előnye a költséghatékonyság és a hosszú élettartam. Az SNC szerint a gép motorral kapcsolatos költségei 40%-kal alacsonyabbak, mint a jelenlegi T-45-ösöké, és felére csökkenthetők a hasonló szárazföldi kiképzőgépekhez képest. A gép 16 000 órás szerkezeti élettartama lehetővé teszi, hogy elkerülje a drága középkori meghosszabbítási programokat.

A vállalat hangsúlyozza, hogy az üzleti repülőgépekből származó motorok, amelyek már széles körben használatosak a kereskedelmi forgalomban, nagyobb megbízhatóságot és alacsonyabb felújítási költségeket ígérnek a hagyományos vadászgép-motorokhoz képest.

A gépen kívül az SNC a Freedom Trainer-t egy átfogó kiképző ökoszisztémaként képzeli el. A Freedom Family of Systems (FoTS) magában foglalja a repülőgépet, a földi kiképző rendszereket, a logisztikai támogatást és az új technológiákkal való integrációt. Például az SNC partnerségre lépett a Red 6-tal, hogy integrálja az Airborne Tactical Augmented Reality System (ATARS) technológiát a Freedom Trainer-be. Az ATARS egy sisakra szerelhető kijelző, amely lehetővé teszi a pilóták számára, hogy virtuális ellenségekkel gyakoroljanak a valós repülési környezetben.

Ez az integráció tükrözi a haditengerészet által megfogalmazott igényt a fejlett szimulációs és hálózati kiképzési képességekre, amelyeket a legújabb UJTS dokumentumok is említenek, és amelyek a Live/Virtual/Constructive (LVC) integrált kiképzést igényelnek.

A verseny kilátásai

A haditengerészet várhatóan 2025 decemberében teszi közzé a végső pályázati felhívást, és a szerződés odaítélése 2027 januárjára várható. A szolgálat legalább 145 repülőgépet kíván beszerezni, hogy 2030-ra lecserélje a körülbelül 220 T-45-öst.

A versenytársak különböző hátterűek: a Boeing T-7A, amelyet a Saab-bal közösen fejlesztettek az Egyesült Államok Légierője T-X programjára; a Lockheed Martin/KAI T-50N, amely a széles körben exportált T-50-ből származik; és a Textron/Leonardo M-346N, amely az olasz kiképzőgép átdolgozott változata. Ezzel szemben a Freedom Trainer egyedülálló abban, hogy tiszta lappal tervezett, kifejezetten az UJTS küldetésére szabott repülőgép.

Különleges ajánlat

A Freedom Trainer tükrözi az SNC szélesebb körű stratégiáját, amely olyan lehetőségek keresésére összpontosít, ahol zavaró alternatívákat kínálhat a hagyományos megközelítésekkel szemben. Az Aviation Week megjegyzi, hogy a vállalat korábban is eltért a nagy védelmi vállalatok megközelítéseitől költségmegtakarító, moduláris tervekkel olyan programokban, mint az Egyesült Államok Légierője E-4C Survivable Airborne Operations Center programja.

Az UJTS esetében az SNC nyíltan kihívást jelent a haditengerészet döntésének, hogy csökkentette a valós hordozó kiképzési követelményeket. A vállalat az Aviation Week-nek nyilatkozva elmondta: „Fontos számunkra, hogy az Egyesült Államok Haditengerészete rendelkezzen a szükséges FCLP kiképzési lehetőségekkel, és elkerülje azokat a kockázatokat és költségeket, amelyek a követelmények elhagyásával járhatnak.”

Ahogy Jon Piatt, az SNC ügyvezető alelnöke összegzett a vállalat bejelentésében: „Büszkék vagyunk arra, hogy mélyreható szakértelmünket és innovatív szellemünket felhasználva olyan kiképző megoldást kínálunk, amely nemcsak a haditengerészet jelenlegi igényeit elégíti ki, hanem előre is látja a jövőbeli követelményeket.”