Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

A hatalmas hőség miatt már hővédő fehér sínfestéket tesztel a MÁV

A hatalmas hőség miatt már hővédő fehér sínfestéket tesztel a MÁV

A hatalmas hőség miatt már hővédő fehér sínfestéket tesztel a MÁV
MÁV

A klímaváltozás következményei a hazai vasúti közlekedésben is egyre érzékelhetőbbé válnak, ezért a MÁV-csoport kísérleti jelleggel hővédő sínfesték bevetésébe kezdett.

Erről Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója számolt be vasárnap egy Facebookra feltöltött videóban, amiben részletesen ismertette a próbaprojekt részleteit. „A nagy meleg kihívás elé állítja a vasúti pályák üzemeltetőit is, ma már a magyar pályahálózatnak is olyan hőséggel szemben kell ellenállóbbnak lennie, mint ami korábban csak az olasz vagy a spanyol vasúti vállalatoknál jelentkezett” – fogalmazott Hegyi.

A cikk a videó után folytatódik

A vezérigazgató elmondása szerint a Pécs felé vezető fővonal Bükkösd térségében alkalmazzák először a hővédő, fehér sínfestéket. A kiválasztott szakasz nem véletlen: az elmúlt évek tapasztalatai alapján itt alakultak ki a legsúlyosabb hőhullámok, amelyek következtében többször is komoly korlátozásokat kellett bevezetni.

„Azért ezt a szakaszt választottuk, mert az eddigi években itt voltak a legnagyobb ‘hőhullámok’, aminek hatására 60 kilométer/órás sebességkorlátozást kellett bevezetni a sínek deformációja miatt” – tette hozzá Hegyi.

Nem új a módszer

A fehér sínfesték alkalmazásának ötlete az olasz vasúttársaság tapasztalatain alapszik. A módszer lényege, hogy a világos szín jobban visszaveri a napfényt, így akár 10°C-kal is csökkenhet a sínszálak hőmérséklete a hagyományos, sötét színű pályákhoz képest.

Hegyi Zsolt hangsúlyozta, a mostani beavatkozás egyértelműen tesztjellegű: a festett szakaszt folyamatosan monitorozzák, és amennyiben az eredmények kedvezőek lesznek, a jövőben más vonalakon is alkalmazni fogják a hővédő technológiát.

A MÁV ezzel a lépéssel nem csupán a nyári közlekedés biztonságát kívánja növelni, hanem a hosszú távon is fenntartható, időjárás-álló infrastruktúra kialakítására is törekszik. Az intézkedés ugyanakkor jól illeszkedik abba a nemzetközi trendbe, amiben a közlekedési rendszerek egyre inkább kénytelenek alkalmazkodni a szélsőséges időjárási jelenségekhez.

Liner/MTI