A kínai CATL, amely a világ vezető akkumulátorgyártója, bejelentette új, teljesen lítiummentes nátrium-akkumulátorának fejlesztését, amely az elektromos autók árának csökkentése mellett kiemelkedő teljesítményt ígér.
A kínai autóipari beszállítók egyre jelentősebb szerepet töltenek be a globális piacon, különösen az akkumulátorgyártás területén. A Debrecenben is gyárat építő Contemporary Amperex Technology Co. Limited, közismertebb nevén CATL, amely jelenleg a BYD előtt vezeti a világpiacot, most újabb áttörést jelentett be.
A vállalat 2024 novemberében mutatta be nátrium-akkumulátorának második generációját, amelyről most további részleteket osztott meg a befektetőkkel. A Gasgoo beszámolója szerint az új technológia teljesítménye megegyezik a kobaltmentes LFP akkumulátorokéval, ami jelentős előrelépést jelent, mivel világszerte ez az egyik legelterjedtebb akkumulátortípus.
A CATL szerint a nátrium-akkumulátorok széles körű elterjedésével költségelőnyre tehetnek szert az LFP akkumulátorokkal szemben, ez pedig közvetlen hatással lehet a végfelhasználói árakra, ami különösen fontos az elektromos autók piacán zajló árverseny közepette.
Technikai részletek
Az új akkumulátor energiasűrűségét illetően a gyártó 200 Wh/kg körüli értéket céloz meg, ami jelentős fejlődés az első generációs 160 Wh/kg-hoz képest. A magasabb energiasűrűség kisebb méretű és könnyebb akkumulátorokat eredményez, ami pozitívan befolyásolja a jármű hatótávolságát.
NE HAGYD KI
A töltési sebesség terén is impresszív eredményeket mutat az új technológia. Az első generációs verzió már képes volt 15 perc alatt 80 százalékra feltöltődni szobahőmérsékleten, és -20 fokos környezetben is megőrizte kisütési kapacitásának 90 százalékát, azonban az új verzió már -40 fokig is működőképes marad.
A Car News China információi szerint a sorozatgyártás 2027-ben kezdődhet, és elsőként a Chery autógyártó modelljeinél alkalmazhatják majd az új akkumulátorokat, amiknek európai gyártás is reális lehetőség, mivel a CATL Németországban és Magyarországon is rendelkezik üzemmel a kontinensünkön.