Ebben az országban évente kétszer lapoznak egyet a sebességkorlátozási táblákon
Újra itt a tél, ilyenkor az észak-európai országban számos főútvonalon és gyorsforgalmi úton csökkentik a megengedett sebességet.
A KRESZváltozás a hivatalos közösségi médiás oldalán megjelent bejegyzésben azt írja, Finnországban léteznek „változó sebességkorlátozású utak”, ahol a megengedett sebesség nyáron magasabb, télen pedig alacsonyabb. Az országot átszelő, az egyes régiókat, valamint a nagyobb városokat összekötő, jelentős forgalmat lebonyolító főutak többségén a nyári időszakban 100 km/h-val szabad haladni, télen viszont legfeljebb 80 km/h, illetve helyenként 70 km/h az engedélyezett érték.
Csak néhány olyan útszakasz van, ahol a sebességhatárhoz kivételesen télen sem nyúlnak hozzá. Utóbbi helyeken a haladási irányok fizikai akadályokkal (pl. szalagkorlátokkal) vannak elválasztva, és az út jellege, vonalvezetése biztonsági szempontból szükségtelenné teszi a változtatást – magyarázzák a beszámolóban, hozzáfűzve: a finnek az egyszerű és a praktikus megoldásokat kedvelik, ami a táblákra is kiterjed.
Utóbbi esetében ez azt jelenti, hogy nem a teljes jelzésképet cserélik ki, hanem egyszerűen „átlapozzák” a 100-at 80-ra, mivel ezeket a táblákat már eleve „lapozható” változatban készítik. A módosításra a hatóságoknak november 30-ig van lehetőségük – jegyzik meg a Facebook-posztban. Mint írják, a téli sebességkorlátozás az autópályák egy részét is érinti, ahol 120 km/h helyett legfeljebb 100 km/h-val lehet autózni.
A finn közlekedésbiztonsági szervezet becslése szerint ezzel a megoldással évente legalább öt ember életét lehet megmenteni az ország úthálózatán, a megelőzött súlyos sérülések száma pedig ennek a sokszorosa – emelik ki. Korábban egyébként arról is beszámoltunk, hogy komoly szigorítás várható az e-rollereknél: a tervek szerint korhatárt vezetnek be, de sebességkorlátozást is terveznek. Minden fontos részletről beszámoltunk ebben a cikkünkben.
Mindemellett arra is kitértünk, hogy újabb veszély leselkedik az autósokra: a lehullott falevél úgy csúszhat, mint a hó. A magyarázat szerint az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ami elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Így hát jobb óvatosnak lenni, nem elfelejteni, hogy a jármű emiatt másként viselkedhet. Ha pedig a falevelek átáztak, akkor a kockázat nagyságrendekkel megnő.