Már tudni, mi okozta a csúcsmodern amerikai vadászgép zuhanását
Súlyos hiba áll a háttérben.
A tengerészgyalogság alapos vizsgálatokat folytatott le azzal kapcsolatban, hogy pontosan mi okozta az ötödik generációs lopakodó vadászgép, az F-35B 2023. szeptember 17-i lezuhanását a Charleston Bázis közelében. Az eredmények több körülményre is rávilágítottak – derül ki a jelentésből. Mint írják, nagyon rossz időjárási körülmények között, heves esőben hajtott végre repülést az egyik vadászgép, amikor a pilóta katapultált, a jármű pedig lezuhant.
A vizsgálat szerint ez viszont nem azonnal történt meg, hanem az automata rendszereknek köszönhetően még mintegy 11 percen keresztül a levegőben maradt. A megtett nagy távolság, és az F-35-ösök lopakodó bevonata miatt 30 órába telt mire a roncsokat megtalálták a hatóságok a támaszponttól mintegy 64 tengeri mérföldnyire északkeleti irányban – részletezik. A nyomozók az incidens elejétől kezdve a pilótára gyanakodtak, szerintük ő lehetett a felelős az eset miatt.
Most fény derült rá, hogy a feltételezés nem volt légből kapott, ám számos körülmény együttes állása is hozzájárult a hibához. Elektronikai meghibásodások sorozata lépett fel, beleértve mindkét rádiót, a transzpondert, a taktikai léginavigációs rendszert és a műszeres leszállító rendszert. Emellett a pilóta sisakjába épített műszerek is csődöt mondtak, hozzájárulva ezzel a tájékozódási zavarhoz – számolt be a Portfolio a Defense One-ra hivatkozva.
„A pilóta tévesen diagnosztizált egy irányíthatatlan repülési vészhelyzetet, és katapultált egy repülőképes repülőgépből, bár egy heves esőzés során, amelyhez a repülőgép elektromos és kijelzői meghibásodások is társultak” – állapította meg a vizsgálat. A meg nem nevezett vezető egyébként egy jelentős tapasztalattal bíró, több éve szolgáló pilóta, ám az F-35-ösökön még „relatív kezdőnek” számított, mivel más típusú járműveket irányított korábban – jegyzik meg.
Korábban arról is beszámoltunk, hogy néhány hete egy 1944-ben lezuhant Messerschmitt vadászgépet találtak Vámosszabadinál. Ennyi év távlatából is egyben maradt a motor, ami több mint értékes és más alkatrészek szintén jó állapotban maradtak meg az utókornak, az érdeklődőknek. A Magyar Honvédség tájékoztatása szerint három és fél méter mélyről előkerült a gép motorja, illetve a törzséből és a szárnyából is kisebb darabok.